Maanmittauslaitoksen työnantajamielikuvan välittyminen sosiaalisen median kanavissa
Eiskonen, Leena (2020)
Eiskonen, Leena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087858
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen työnantajamielikuva Maanmittauslaitoksesta välittyy sosiaalisen median kanavissa. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Maanmittauslaitokselle. Maanmittauslaitoksen yksi neljästä tulevien vuosien strategisesta tavoitteesta on olla haluttu ja kiinnostava työnantaja, joten on perusteltua tutkia, millainen työnantajamielikuva organisaatiosta tällä hetkellä välittyy sosiaalisen median kanavissa. Aihe on muutenkin hyvin ajankohtainen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu ammattikirjallisuuteen, artikkeleihin sekä blogeihin. Varsinkin sosiaalisen median osalta lähdemateriaali keskittyy blogeihin. Lähdemateriaali on pääosin englanninkielistä. Teoriaosuudessa käsitellään työnantajamielikuvaa, työnantajabrändäystä ja sosiaalista mediaa työnantajamielikuvan viestintäkanavana.
Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin Maanmittauslaitoksen sosiaalisen median kanavissa. Tutkittavat kanavat olivat Twitter, Facebook, LinkedIn ja Instagram. Aineisto analysoitiin julkaisujen sisällön perusteella ja jaettiin sisältöluokkiin. Aineistosta tutkittiin, oliko sisältö työnantajamielikuvasta viestimistä vai jotain muuta.
Analysoidun aineiston perusteella Maanmittauslaitos vaikuttaa kiinnostavalta työpaikalta, jossa on tarjolla monipuolisia työtehtäviä ja hyviä etuuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu ammattikirjallisuuteen, artikkeleihin sekä blogeihin. Varsinkin sosiaalisen median osalta lähdemateriaali keskittyy blogeihin. Lähdemateriaali on pääosin englanninkielistä. Teoriaosuudessa käsitellään työnantajamielikuvaa, työnantajabrändäystä ja sosiaalista mediaa työnantajamielikuvan viestintäkanavana.
Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin Maanmittauslaitoksen sosiaalisen median kanavissa. Tutkittavat kanavat olivat Twitter, Facebook, LinkedIn ja Instagram. Aineisto analysoitiin julkaisujen sisällön perusteella ja jaettiin sisältöluokkiin. Aineistosta tutkittiin, oliko sisältö työnantajamielikuvasta viestimistä vai jotain muuta.
Analysoidun aineiston perusteella Maanmittauslaitos vaikuttaa kiinnostavalta työpaikalta, jossa on tarjolla monipuolisia työtehtäviä ja hyviä etuuksia.