Perintätoimiston markkinointiviestintätutkimus
Mikkilä, Emma (2020)
Mikkilä, Emma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087917
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää markkinointiviestinnän tehokkuutta perintätoimisto Perintäritari Oy:lle. Tavoitteena oli selvittää, mitkä yrityksen markkinointiviestintäkeinoista ovat olleet hyviä ja tehokkaita. Yrityksen markkinointiviestinnän tehokkuutta ei ollut koskaan tutkittu, joten opinnäytetyö tulee varmasti tarpeeseen. Tutkimuksen tulosten perusteella yritys sai tietoa, jota hyödyntää tulevaisuudessa markkinointiviestinnässään. Opinnäytetyössä tehtiin tutkimuksen perusteella yritykselle myös markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka tarkoitus on kehittää yrityksen markkinointiviestintää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää ja sen osa-alueita sekä myös markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia käyttäen lähdeaineistona laajasti alan kirjallisuutta ja luotettavia internetlähteitä.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena tammikuussa 2020. Tutkimuskysely lähetettiin sähköpostilla noin 300 asiakkaalle, ja vastausaikaa oli viikko. Kohderyhmänä oli Perintäritari Oy:n toimeksiantaja-asiakkaat. Kyselyyn vastasi yhteensä 117 asiakasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että ensikohtaaminen yrityksen kanssa on suurimmalla osalla tapahtunut suosittelijoiden kautta. Monella vastaajista yhteistyötahot olivat suositelleet perintätoimistoa. Tutkimuksesta selvisi, että yrityksen markkinointiviestintäkanavat olivat kaikki melko suosittuja. Yrityksen asiakkaat antoivat hyvää palautetta kehitysehdotuksiin, ja suurin osa oli sitä mieltä, että pitää jatkaa samalla tavalla, ja oli tyytyväisiä yrityksen palveluihin.
Opinnäytetyön viimeinen luku sisältää opinnäytetyön kirjoittajan yhteenvedon ja pohdinnan liittyen markkinointiviestintätutkimukseen sekä koko opinnäytetyöprosessiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää ja sen osa-alueita sekä myös markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia käyttäen lähdeaineistona laajasti alan kirjallisuutta ja luotettavia internetlähteitä.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena tammikuussa 2020. Tutkimuskysely lähetettiin sähköpostilla noin 300 asiakkaalle, ja vastausaikaa oli viikko. Kohderyhmänä oli Perintäritari Oy:n toimeksiantaja-asiakkaat. Kyselyyn vastasi yhteensä 117 asiakasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että ensikohtaaminen yrityksen kanssa on suurimmalla osalla tapahtunut suosittelijoiden kautta. Monella vastaajista yhteistyötahot olivat suositelleet perintätoimistoa. Tutkimuksesta selvisi, että yrityksen markkinointiviestintäkanavat olivat kaikki melko suosittuja. Yrityksen asiakkaat antoivat hyvää palautetta kehitysehdotuksiin, ja suurin osa oli sitä mieltä, että pitää jatkaa samalla tavalla, ja oli tyytyväisiä yrityksen palveluihin.
Opinnäytetyön viimeinen luku sisältää opinnäytetyön kirjoittajan yhteenvedon ja pohdinnan liittyen markkinointiviestintätutkimukseen sekä koko opinnäytetyöprosessiin.