MYYNNIN KOULUTUKSEN JA VALMENNUKSEN KEHITTÄMINEN DNA:LLA
Viitala, Tommi (2020)
Viitala, Tommi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087942
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia DNA:n myymälöiden nykyisiä koulutus ja valmennuskäytäntöjä ja selvittää, miten niitä voitaisiin kehittää. Tarkoituksena oli selvittää myyjien kokemus nykyisistä koulutus- ja valmennuskäytännöistä ja myymäläpäälliköiden kokemus organisaation rakenteiden ja toimintatapojen vaikutuksista heidän toimintaansa.
Tässä tutkimuksessa käytettiin sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen keinoja. Tämän työn tutkimusosuus toteutettiin pitäen 2 kyselytutkimusta sekä teemahaastattelu myymäläpäälliköille. Myyjien kyselytutkimukseen vastasi 120 myyjää ja myymäläpäälliköiden kyselyyn 34 myymäläpäällikköä.
Tutkimuksen perusteella DNA:n myyjät kokevat olevansa ammattitaitoisia ja kokonaisuudessaan melko tyytyväisiä saamaansa valmennukseen ja koulutukseen. Myymäläpäälliköiden mukaan organisaatio tarjoaa riittävästi tietoa, mutta heidän ajan käyttönsä ja palkkauksensa ovat hieman ristiriidassa keskenään. Tämän työn tuloksena DNA sai tietoa siitä, miten työntekijät kokevat saamansa valmennuksen ja koulutuksen, sekä kehitysideoita, miten organisaation valmennusta saataisiin kehitettyä eteenpäin. Tutkimuksen jatkokehitysmahdollisuuksina nousi esiin uuden palkkamallin rakentaminen myymäläpäälliköille sekä työtyytyväisyyden ja työntekijän saaman koulutuksen yhteys.
Tässä tutkimuksessa käytettiin sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen keinoja. Tämän työn tutkimusosuus toteutettiin pitäen 2 kyselytutkimusta sekä teemahaastattelu myymäläpäälliköille. Myyjien kyselytutkimukseen vastasi 120 myyjää ja myymäläpäälliköiden kyselyyn 34 myymäläpäällikköä.
Tutkimuksen perusteella DNA:n myyjät kokevat olevansa ammattitaitoisia ja kokonaisuudessaan melko tyytyväisiä saamaansa valmennukseen ja koulutukseen. Myymäläpäälliköiden mukaan organisaatio tarjoaa riittävästi tietoa, mutta heidän ajan käyttönsä ja palkkauksensa ovat hieman ristiriidassa keskenään. Tämän työn tuloksena DNA sai tietoa siitä, miten työntekijät kokevat saamansa valmennuksen ja koulutuksen, sekä kehitysideoita, miten organisaation valmennusta saataisiin kehitettyä eteenpäin. Tutkimuksen jatkokehitysmahdollisuuksina nousi esiin uuden palkkamallin rakentaminen myymäläpäälliköille sekä työtyytyväisyyden ja työntekijän saaman koulutuksen yhteys.