Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma Tuonetille
Kiukas, Kaisu (2020)
Kiukas, Kaisu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087967
Tiivistelmä
Digitalisaation tuoman muutoksen myötä myös markkinointi on muuttunut, ja uusia tapoja tavoittaa halutunlaiset asiakkaat on syntynyt hyvin paljon. Digitaaliseen markkinointiin panostetaan yrityksissä koko ajan enemmän erityisesti sen kustannustehokkuuden ja tarkan mitattavuuden vuoksi. Onnistuakseen digitaalisessa markkinoinnissa on yrityksen suunniteltava kohderyhmät huolellisesti ja valittava käytettävät keinot sekä kanavat kohderyhmien mukaan. Hyvät tulokset digitaalisessa markkinoinnissa perustuvat monikanavaisuuteen ja mielenkiintoisen sisällön tuottamiseen.
Tässä opinnäytetyössä laadittiin digitaalisen markkinoinnin suunnitelma Tuonetille, joka on verkkosivuja ja -palveluita tarjoava pienyritys Haminassa. Suunnitelman tarkoitus oli saada Tuonetin digitaalinen markkinointi tulokselliseksi, johdonmukaiseksi sekä osittain automatisoiduksi pienellä budjetilla. Markkinointisuunnitelma on tärkeä yrityksen käytännön työkalu, joka kuvaa strategiset toimenpiteet ja menetelmät.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tavoitteena oli selvittää, mitä markkinointi on, mistä se on saanut alkunsa ja miten se on kehittynyt sen alkujuurilta tähän päivään. Taustoituksen jälkeen syvennytään tarkemmin digitaaliseen markkinointiin, sen käsitteisiin ja kanaviin sekä niiden käyttötarkoituksiin. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty mahdollisimman monipuolisesti niin sähköisiä kuin kirjallisiakin julkaisuja.
Työtä varten toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus teemahaastattelun muodossa, josta saaduilla tuloksilla oli mahdollista luoda yritykselle SWOT-analyysi. Tämän lisäksi toteutettiin benchmarking -tutkimus, jossa vertailtiin yrityksen nykyistä tilannetta kahteen hyvin menestyneeseen kilpailijaan. Tutkimuksista saaduilla tuloksilla oli mahdollista luoda realistisia kehittämis- ja toimenpide-ehdotuksia digitaaliseen markkinointisuunnitelmaan.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin Tuonetille digitaalisen markkinoinnin suunnitelma käyttäen hyväksi SOSTAC-mallia. The change brought by digitalization has also imposed changes on marketing and an enormous number of new possibilities to reach the desired types of customers has emerged. Companies are constantly investing more in digital marketing, especially because of its cost-effectiveness and accurate measurability. To be successful in digital marketing, a company must carefully plan its target groups and select the channels applicable to each target group. The best results are based in multi-channeling and production of interesting content.
In this thesis a digital marketing plan was created for Tuonetti. Tuonetti is a small company in Hamina producing websites and offering web services. The purpose of the thesis was to achieve effective, consistent, and partially automated digital marketing on a small budget. A marketing plan is a vital practical tool which describes the strategic operations and procedures.
In the theoretical part of the thesis, the aim was to figure out the fundamentals of marketing, what it is today and how it has evolved to this point. After that the thesis explores digital marketing through its concepts, channels and uses. Both electronic and printed source material have been used as versatile as possible to create a thorough foundation for the theoretical part.
A qualitative research was made for the thesis by conducting a theme interview. From the results it was possible to create a SWOT-analysis for Tuonetti. In addition, a benchmarking study was employed to make a comparison between Tuonetti and its two very successful rivals. Realistic suggestions for development and measures were achieved with the results from the research.
As a result of the thesis, a digital marketing plan was created for Tuonetti by using the SOSTAC-model.
Tässä opinnäytetyössä laadittiin digitaalisen markkinoinnin suunnitelma Tuonetille, joka on verkkosivuja ja -palveluita tarjoava pienyritys Haminassa. Suunnitelman tarkoitus oli saada Tuonetin digitaalinen markkinointi tulokselliseksi, johdonmukaiseksi sekä osittain automatisoiduksi pienellä budjetilla. Markkinointisuunnitelma on tärkeä yrityksen käytännön työkalu, joka kuvaa strategiset toimenpiteet ja menetelmät.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tavoitteena oli selvittää, mitä markkinointi on, mistä se on saanut alkunsa ja miten se on kehittynyt sen alkujuurilta tähän päivään. Taustoituksen jälkeen syvennytään tarkemmin digitaaliseen markkinointiin, sen käsitteisiin ja kanaviin sekä niiden käyttötarkoituksiin. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty mahdollisimman monipuolisesti niin sähköisiä kuin kirjallisiakin julkaisuja.
Työtä varten toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus teemahaastattelun muodossa, josta saaduilla tuloksilla oli mahdollista luoda yritykselle SWOT-analyysi. Tämän lisäksi toteutettiin benchmarking -tutkimus, jossa vertailtiin yrityksen nykyistä tilannetta kahteen hyvin menestyneeseen kilpailijaan. Tutkimuksista saaduilla tuloksilla oli mahdollista luoda realistisia kehittämis- ja toimenpide-ehdotuksia digitaaliseen markkinointisuunnitelmaan.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin Tuonetille digitaalisen markkinoinnin suunnitelma käyttäen hyväksi SOSTAC-mallia.
In this thesis a digital marketing plan was created for Tuonetti. Tuonetti is a small company in Hamina producing websites and offering web services. The purpose of the thesis was to achieve effective, consistent, and partially automated digital marketing on a small budget. A marketing plan is a vital practical tool which describes the strategic operations and procedures.
In the theoretical part of the thesis, the aim was to figure out the fundamentals of marketing, what it is today and how it has evolved to this point. After that the thesis explores digital marketing through its concepts, channels and uses. Both electronic and printed source material have been used as versatile as possible to create a thorough foundation for the theoretical part.
A qualitative research was made for the thesis by conducting a theme interview. From the results it was possible to create a SWOT-analysis for Tuonetti. In addition, a benchmarking study was employed to make a comparison between Tuonetti and its two very successful rivals. Realistic suggestions for development and measures were achieved with the results from the research.
As a result of the thesis, a digital marketing plan was created for Tuonetti by using the SOSTAC-model.