Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

The process of creating and implementing a tutor’s guide for international degree student tutors of HAAGA-HELIA Student Union HELGA

Halonen, Timo (2011)

 
Avaa tiedosto
Halonen_Timo.pdf (566.3Kt)
Lataukset: 


Halonen, Timo
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311973
Tiivistelmä
Opiskelijakunta HELGA on lakisääteinen osa HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulua ja toteuttaa muiden velvollisuuksiensa lisäksi tutortoimintaa. Tutortoiminnan tavoite on auttaa uusia opiskelijoita sopeutumaan uuteen opiskeluympäristöön, tutustuttaa ammattikorkeakoulun toimintatapoihin sekä saada aikaan mieluisa opiskeluyhteisö. Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden on uuteen opiskeluympäristöön sopeutumisen
lisäksi usein sopeuduttava elämään uudessa maassa ja kulttuurissa. Kansainvälisten koulutusohjelmien tutoreiden on siis myös pyrittävä tukemaan sopeutumisprosessia.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on tuottaa HELGAn kansainvälisille tutkintoopiskelijatutoreille tutorin opas, joka toimii työkaluna päivittäisissä tutortoiminnoissa.
Lisäksi oppaan on tarkoitus auttaa tutoreita tukemaan uusien kansainvälisten tutkintoopiskelijoiden sopeutumisprosessia.
Tutkimuksessa tutustutaan HAAGA-HELIAn ja HELGAn rakenteeseen, ympäristöön sekä erityispiirteisiin tutortoiminnan perspektiivistä. Tutorin oppaan luomisen tueksi
käsitellään prosessin kannalta tärkeimpiä elementtejä teoriassa, muun muassa tutustutaan benchmarkingiin prosessina kirjallisen tuotoksen luomisen tukena. Tutkimuksessa käsitellään myös uuteen kulttuuriin sopeutumisen osa-alueita sekä ryhmäytymisteorioita. Lisäksi tarkastelun kohteena on erilaiset kirjoittamisen ja visuaalisen ilmaisun elementit, joilla voidaan parantaa opaskirjan luettavuutta.
Tutorin oppaan luomis- ja toteutusprosessin kannalta tärkemmiksi elementeiksi osoittautuivat benchmarking, vuosikalenterin rakenne, sopeutumis- ja ryhmäytymismenetelmät, sekä opaskirjan luettavuutta parantavat metodit. Tutkimus benchmarkaa muita suomalaisissa ammattikorkeakouluissa käytössä olevia tutorin oppaita hakeakseen niistä parhaita ja sopivimpia elementtejä käytettäväksi HELGAn tutorin oppaassa. Erilaisia sopeutumista ja ryhmäytymistä edesauttavia menetelmiä on sisällytetty oppaaseen ja rakenne on luotu helppokäyttöisyyden teeman ympärille.
Tutkimuksen tuotoksena luotiin ensimmäinen HELGAn tutorin opas, joka palvelee eritoten kansainvälisten tutkinto-opiskelijatutoreiden tarpeita. Opas toteutettiin helposti
muokattavaan muotoon, jotta se pystyy elämään ja kehittymään nopeasti muuttuvan ympäristön mukana.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste