”Pääsi tavallaan siihen kiinni, että mitä mä tällä mun elämälläni haluan tehä”: NUOTTI-valmennuksen hyöty nuoren elämässä Etelä-Pohjanmaan alueella aikuissosiaalityötä tekevien näkökulmasta.
Mäki, Jenna; Ylä-Rautio, Anu (2020)
Mäki, Jenna
Ylä-Rautio, Anu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087997
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia Kelan NUOTTI-valmennuksen vaikuttavuutta Etelä-Pohjanmaan alueella aikuissosiaalityötä tekevien näkökulmasta. Tutkimuksella halutaan selvittää, millainen hyöty NUOTTI-valmennuksesta on nuorelle.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa esitellään tutkimukseen liittyviä käsitteitä. Keskeisiä käsitteitä ovat sosiaalityö, aikuissosiaalityö, toimintakyky, hyvinvointi, osallisuus, syrjäytyminen, elämänhallinta sekä nuoret. Teoriaosuuden lopuksi avataan vielä tukitoimia nuorten syrjäytymisen ehkäisyssä.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä ja analysoitiin teemoittelumenetelmää käyttäen. Tutkimukseen osallistui Webropol-kyselylomakkeeseen vastaamalla 12 aikuissosiaalityötä tekevää henkilöä sekä henkilökohtaisten yksilöhaastatteluilla kolme aikuissosiaalityötä tekevää henkilöä. Henkilökohtaisiin haastatteluihin osallistujat valittiin sillä perusteella, että he ovat työskennelleet NUOTTI-valmennukseen osallistuneiden nuorten kanssa.
Tutkimustuloksista ilmeni, että NUOTTI-valmennuksen avulla osa nuorista on löytänyt suunnan tulevaisuudelle, esimerkiksi ohjautumalla opiskeluiden pariin tai aloittamalla kuntouttavan työtoiminnan. Havaitsimme yhteneväisyyksiä nuorten lähtökohdissa NUOTTI-valmennukseen siirryttäessä. Esiin nousivat arjen hallinnan haasteet, puutteellinen koulutus, epätietoisuus ja mielenkiinnon puute tulevaisuuden suunnitelmia kohtaan. Myös terveydelliset rajoitteet olivat yksi esiin nousseista lähtökohdista. Tutkimustuloksista ilmeni, että sosiaalitoimessa työskentelevän tehdessä yhteistyötä myös hänellä asiakkaana olevan nuoren ja NUOTTI-valmentajan kanssa tietous nuoren tilanteesta sekä sen etenemisestä oli saumattomampaa.
Pohdinta-osiossa pohditaan kehittämisen kohteita, jollaisiksi tulosten perusteella nousivat esimerkiksi valmennuksen markkinointi, kesto ja kohderyhmän ikähaarukka sekä opinnäytetyö prosessia yleisesti.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa esitellään tutkimukseen liittyviä käsitteitä. Keskeisiä käsitteitä ovat sosiaalityö, aikuissosiaalityö, toimintakyky, hyvinvointi, osallisuus, syrjäytyminen, elämänhallinta sekä nuoret. Teoriaosuuden lopuksi avataan vielä tukitoimia nuorten syrjäytymisen ehkäisyssä.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä ja analysoitiin teemoittelumenetelmää käyttäen. Tutkimukseen osallistui Webropol-kyselylomakkeeseen vastaamalla 12 aikuissosiaalityötä tekevää henkilöä sekä henkilökohtaisten yksilöhaastatteluilla kolme aikuissosiaalityötä tekevää henkilöä. Henkilökohtaisiin haastatteluihin osallistujat valittiin sillä perusteella, että he ovat työskennelleet NUOTTI-valmennukseen osallistuneiden nuorten kanssa.
Tutkimustuloksista ilmeni, että NUOTTI-valmennuksen avulla osa nuorista on löytänyt suunnan tulevaisuudelle, esimerkiksi ohjautumalla opiskeluiden pariin tai aloittamalla kuntouttavan työtoiminnan. Havaitsimme yhteneväisyyksiä nuorten lähtökohdissa NUOTTI-valmennukseen siirryttäessä. Esiin nousivat arjen hallinnan haasteet, puutteellinen koulutus, epätietoisuus ja mielenkiinnon puute tulevaisuuden suunnitelmia kohtaan. Myös terveydelliset rajoitteet olivat yksi esiin nousseista lähtökohdista. Tutkimustuloksista ilmeni, että sosiaalitoimessa työskentelevän tehdessä yhteistyötä myös hänellä asiakkaana olevan nuoren ja NUOTTI-valmentajan kanssa tietous nuoren tilanteesta sekä sen etenemisestä oli saumattomampaa.
Pohdinta-osiossa pohditaan kehittämisen kohteita, jollaisiksi tulosten perusteella nousivat esimerkiksi valmennuksen markkinointi, kesto ja kohderyhmän ikähaarukka sekä opinnäytetyö prosessia yleisesti.