Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ohjeistus muistikouluun

Honka, Kristiina (2020)

 
Avaa tiedosto
honka_kristiina.pdf (2.886Mt)
Lataukset: 


Honka, Kristiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087950
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksen mukaisesti laadittiin ohjeistus muistikouluun psykoottisille nuorille, joilla on kognitiivisia vaikeuksia. Tavoitteen mukaisesti ohjeistus tehtiin sopimaan niin vakituisille työntekijöille, kuin sijaisille ja opiskelijoillekin perehdyttäen kattavasti aiheeseen sekä selkeyttämään ja yhtenäistämään muistikoulun toteuttamista. Ohjeistus tuotettiin näyttöön perustuen käyttämällä menetelminä kirjallisuushakua ja työpajatyöskentelyä. Tietoa etsittiin tutkimusten ja kirjallisuuden avulla asetettujen tutkimuskysymysten avulla: Miten toteutetaan muistikoulu psykoottisille nuorille? Mitä eri menetelmiä muistikoulu psykoottisille nuorille sisältää? Lisäksi toteutettiin työpaja tilaajayksikössä, jossa kartoitettiin tulevaisuuspyörätyöpaja-menetelmän avulla ohjeistuksen perustaa. Tulevaisuuspyörätyöpaja on menetelmä, jossa tarkoituksena on yhdessä keskustellen rakentaa tulevaisuusnäkymää sovitusta teemasta. Työpajaan osallistui opinnäytetyön tekijän lisäksi kolme yksikön sairaanhoitajaa. Yhdessä kirjattiin ylös osa-alueita, joita muistikoulussa sillä hetkellä oli käynnissä ja mitä siihen tulisi lisätä. Muistintukien ja tehtävien lisäksi erilaiset pelit ja terapiasuuntaukset poimittiin ohjeistukseen, lisäksi tavoitteiden asettaminen ja motivaation tärkeys otettiin huomioon.

Ohjeistus koostuu kansisivusta, sisällysluettelosta, johdannosta sekä kappeleista, joissa esitellään teoreettisesti psykoosi ja skitsofrenia, kognitiiviset vaikeudet, muisti, psykoottisen nuoren kuntoutus ja muistikoulu. Teoriatiedon jälkeen on tehtäväosuus, jossa on konkreettisia tehtäviä muistin kehittämiseen, ja joiden avulla voidaan päästä alkuun muistikoulun toteuttamisessa. Tehtävät on jaettu työmuistia ja tarkkaavuutta kehittäviin tehtäviin sekä tietomuistia kehittäviin tehtäviin. Tilaajayksikön palautteen mukaisesti tehtäväosiota muokattiin visuaalisesti selkeämmäksi. Jatkokehittämisideana suositellaan neuropsykologista testaamista ennen muistikoulun aloitusta tai nuorille suunnatun muistitestin luomista alkutason määrittämiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste