Kokonaisvaltainen esiintyjä : kuinka tuottaa elävää näyttelijäntyötä?
Toikkanen, Auli (2020)
Toikkanen, Auli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088027
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä sanallistetaan kokonaisvaltaista ja elävää näyttelijäntyön laatua. Tavoitteena on jäsennellä kirjoittajan kokemuksia kyseisestä laadusta ja selkeyttää sitä, miten näyttelijäntyön laatua voidaan saada aikaan. Laatua käsitellään sekä näyttelijän että ohjaajan näkökulmasta.
Opinnäytetyössä hyödynnetään fenomenologista lähestymistapaa. Tässä lähestymistavassa kokemukset painottuvat tiedon lähteinä. Kirjallisina lähteinä käytetään erityisesti merkittävän modernin fyysisen teatterin kehittäjän Jerzy Grotowskin ajatuksia.
Aluksi opinnäytetyössä käsitellään kokonaisvaltaista ja elävää näyttelijäntyön laatua näyttelijän näkökulmasta. Kokonaisvaltainen ja elävä näyttelijä ilmaisee koko kehollaan, tekee parhaansa, on läsnäoleva sekä myös itsenäinen ja luova omassa työssään. Seuraavaksi aihetta tutkitaan ohjaajan kannalta. Luvussa eritellään sitä, miten kokonaisvaltaista ja elävää näyttelijäntyön laatua voidaan tuottaa sekä mitä haasteita laatuun liittyy. Kyseistä laatua voidaan synnyttää ennen kaikkea keholliseen ilmaisuun keskittymällä. Esiintyjän ilmaisun rajoittuminen ja esiintyjään kohdistuvat liialliset vaatimukset ovat puolestaan esimerkkejä haasteista, joita kokonaisvaltaiseen näyttelemiseen voi liittyä.
Opinnäytetyö voi olla hyödyllinen etenkin niille, jotka haluavat oppia ja opettaa näyttelijäntyötä. This thesis defines a holistic and lively quality of acting. The aim of the thesis is to analyze the writer’s experiences about the quality and to clarify how this quality of acting can be achieved. The quality is addressed by both actor’s and director’s points of view.
A phenomenological approach is utilized in the thesis. Experiences are emphasized as sources of knowledge in this approach.
Especially the thinking of Jerzy Grotowski, a notable developer of the modern physical theatre, is referenced. Firstly, the thesis investigates the holistic and lively quality of acting from the actor’s perspective. The holistic and lively actor expresses with their full body, does their best, and is present as well as independent and creative in their work. Secondly, the subject is explored from the director’s viewpoint. The ways in which the holistic and lively quality of acting can be produced, as well as the challenges of working with the quality, are examined. The quality can primarily be created by focusing on physicality in acting. A constriction of an expression and excessive demands directed to a performer are examples of possible challenges of working with holistic acting.
The thesis can be useful especially to those who want to learn and teach acting.
Opinnäytetyössä hyödynnetään fenomenologista lähestymistapaa. Tässä lähestymistavassa kokemukset painottuvat tiedon lähteinä. Kirjallisina lähteinä käytetään erityisesti merkittävän modernin fyysisen teatterin kehittäjän Jerzy Grotowskin ajatuksia.
Aluksi opinnäytetyössä käsitellään kokonaisvaltaista ja elävää näyttelijäntyön laatua näyttelijän näkökulmasta. Kokonaisvaltainen ja elävä näyttelijä ilmaisee koko kehollaan, tekee parhaansa, on läsnäoleva sekä myös itsenäinen ja luova omassa työssään. Seuraavaksi aihetta tutkitaan ohjaajan kannalta. Luvussa eritellään sitä, miten kokonaisvaltaista ja elävää näyttelijäntyön laatua voidaan tuottaa sekä mitä haasteita laatuun liittyy. Kyseistä laatua voidaan synnyttää ennen kaikkea keholliseen ilmaisuun keskittymällä. Esiintyjän ilmaisun rajoittuminen ja esiintyjään kohdistuvat liialliset vaatimukset ovat puolestaan esimerkkejä haasteista, joita kokonaisvaltaiseen näyttelemiseen voi liittyä.
Opinnäytetyö voi olla hyödyllinen etenkin niille, jotka haluavat oppia ja opettaa näyttelijäntyötä.
A phenomenological approach is utilized in the thesis. Experiences are emphasized as sources of knowledge in this approach.
Especially the thinking of Jerzy Grotowski, a notable developer of the modern physical theatre, is referenced. Firstly, the thesis investigates the holistic and lively quality of acting from the actor’s perspective. The holistic and lively actor expresses with their full body, does their best, and is present as well as independent and creative in their work. Secondly, the subject is explored from the director’s viewpoint. The ways in which the holistic and lively quality of acting can be produced, as well as the challenges of working with the quality, are examined. The quality can primarily be created by focusing on physicality in acting. A constriction of an expression and excessive demands directed to a performer are examples of possible challenges of working with holistic acting.
The thesis can be useful especially to those who want to learn and teach acting.