Poikien salainen kerho : vauhdikasta liikuntaa varhaiskasvatukseen
Klemola, Akseli (2020)
Klemola, Akseli
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087990
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata liikunnan tärkeyttä varhaiskasvatusikäisten poikien keskuudessa. Tavoitteena oli toteuttaa ryhmärajoja ylittävä liikunnallinen kerho sellaisille pojille, joille ylimääräisestä liikunnasta oli eniten hyötyä. Kerhon toteutus oli suunniteltu mahdollisimman arkiseksi, jotta samankaltaista toimintaa olisi mahdollista toteuttaa mahdollisuuksien mukaan missä vain. Opinnäytetyössä tutkittiin kerhon aiheuttamia reaktiota ja hyötyjä poikien varhaiskasvatuksen arkeen. Aiheen valinnan taustalla oli mielenkiinto poikien kokemuksiin varhaiskasvatuksesta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen, ja sen teoriaosuus koostuu varhaiskasvatukseen, liikuntakasvatukseen ja poikien varhaislapsuuteen liittyvästä kirjallisuudesta. Toiminnalliseen osuuteen kuului viisi kerhokertaa pojille, joiden sisältöön he pääsivät vaikuttamaan. Jokaiseen kerhoon osallistui vähintään yksi kolmesta lastentarhanopettajasta. Heidän tehtävänsä oli seurata ja havainnoida toimintaa. Kerhon jälkeen tutkimukseen kuului vielä teemahaastattelut jokaisen lastentarhanopettajan kanssa kerhon toiminnasta ja yleisemmin poikien varhaiskasvatuksesta. Keskeiseksi kokemukseksi nousi, kuinka hyödyllistä liikunta on varhaiskasvatusikäiselle lapselle. Liikunnan aikana opitaan paljon tärkeitä taitoja. Se on tasavertaistavaa toimintaa, johon kaikki voivat osallistua.
Tutkimuksen perusteella voidaan tulla siihen johtopäätökseen, että liikuntaa ohjaavalla aikuisella on suuri vastuu. Aikuisen antama esimerkki ja liikunnassa mukana oleminen ovat tärkeitä, kun toiminnasta halutaan mieluisaa lapsille. Liikuntaa suunnitellessa tulisi ohjaajan myös pyrkiä mahdollisimman vähiin odotus-, jonotus- ja paikallaanoloaikoihin. Opinnäytetyö osoitti, että tukea tarvitseville lapsille liikunta on erityisen tärkeää. Liikunnan aikana heillä on mahdollisuus purkaa ylimääräistä energiaa, saada positiivista palautetta ja kokea onnistumisia.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen, ja sen teoriaosuus koostuu varhaiskasvatukseen, liikuntakasvatukseen ja poikien varhaislapsuuteen liittyvästä kirjallisuudesta. Toiminnalliseen osuuteen kuului viisi kerhokertaa pojille, joiden sisältöön he pääsivät vaikuttamaan. Jokaiseen kerhoon osallistui vähintään yksi kolmesta lastentarhanopettajasta. Heidän tehtävänsä oli seurata ja havainnoida toimintaa. Kerhon jälkeen tutkimukseen kuului vielä teemahaastattelut jokaisen lastentarhanopettajan kanssa kerhon toiminnasta ja yleisemmin poikien varhaiskasvatuksesta. Keskeiseksi kokemukseksi nousi, kuinka hyödyllistä liikunta on varhaiskasvatusikäiselle lapselle. Liikunnan aikana opitaan paljon tärkeitä taitoja. Se on tasavertaistavaa toimintaa, johon kaikki voivat osallistua.
Tutkimuksen perusteella voidaan tulla siihen johtopäätökseen, että liikuntaa ohjaavalla aikuisella on suuri vastuu. Aikuisen antama esimerkki ja liikunnassa mukana oleminen ovat tärkeitä, kun toiminnasta halutaan mieluisaa lapsille. Liikuntaa suunnitellessa tulisi ohjaajan myös pyrkiä mahdollisimman vähiin odotus-, jonotus- ja paikallaanoloaikoihin. Opinnäytetyö osoitti, että tukea tarvitseville lapsille liikunta on erityisen tärkeää. Liikunnan aikana heillä on mahdollisuus purkaa ylimääräistä energiaa, saada positiivista palautetta ja kokea onnistumisia.