Mitä haluaisitte kertoa? : ryhmälähtöisyys nuorten teatteriharrastuksessa
Saarakkala, Kaisa (2020)
Saarakkala, Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118200
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ryhmälähtöisen teatterin soveltamista nuorten teatteriharrastuksessa. Työ pyrkii avaamaan ryhmälähtöisen prosessin kulkua nuorisoteatterikontekstissa. Se onkin suunnattu ohjeistukseksi etenkin teatteri-ilmaisun ohjaajille ja muille teatterin soveltamisesta kiinnostuneille teatterialan ammattilaisille.
Keskeisimpinä lähdemateriaaleina toimivat Henna-Maija Alitalon (TeM) ja Jaana Taskisen (teatteri-ilmaisun ohjaaja, TeM) syksyn 2019 haastattelut, sekä Pieta Koskenniemi: Osallistava teatteri Devising ja muita merkillisyyksiä, Alison Oddey: Devising theatre, a practical and theoretical handbook, Davis Robinson: A practical guide to devising theatre, Päivi ja Timo Sinivuori: Esiripusta aplodeihin – opas harrastajateatteriohjaajille ja ilmaisukasvattajille.
Lähteiden ja haastattelujen kanssa keskustellen opinnäytetyö osoittaa ryhmälähtöisyyden kehittäväksi ja mielekkääksi tavaksi työskennellä nuorten kanssa. Ryhmälähtöisyys laajentaa teatterin kenttää perinteisestä draamateatterista soveltavaksi ja prosessikeskeiseksi teatteriksi, jossa nuori osallistuja pääsee vaikuttamaan kokonaisvaltaisemmin yhteiseen taiteelliseen prosessiin.
Tämä opinnäytetyö nostaa esille ryhmälähtöisyyden etuja nuorten kanssa työskennellessä ja avaa myös mahdollisia haasteita, jotta ohjaajan valmistautuminen olisi sujuvampaa ja tekniikkaan tarttuminen tuntuisi helpommalta. The work presented in this thesis examines devised theatre and the ways to apply this technique to youth between ages 12-22. This thesis has been made as a manual to drama instructors and other people working in the field of applied theatre.
The idea of this thesis is to give examples of the benefits of devised theatre but also inform about the possible challenges this technique may inflict. Most of the text concentrates on examining the subject from the director’s or the teacher’s point of view.
The most relevant source materials are the two interviews recorded in fall 2019: Henna-Maija Alitalo (TeM) and Jaana Taskinen (drama instructor, TeM), and the following written material: Pieta Koskenniemi: Osallistava teatteri Devising ja muita merkillisyyksiä, Alison Oddey: Devising theatre, a practical and theoretical handbook, Davis Robinson: A practical guide to devising theatre, Päivi ja Timo Sinivuori: Esiripusta aplodeihin – opas har-rastajateatteriohjaajille ja ilmaisukasvattajille.
This thesis aims to show the educational and meaningful benefits of the technique by inter-action with the source material and the interviews. It expands the field of theatre from con-ventional drama to applied theatre, where the main focus of the work is in the process of making art rather than in the final result.
Keskeisimpinä lähdemateriaaleina toimivat Henna-Maija Alitalon (TeM) ja Jaana Taskisen (teatteri-ilmaisun ohjaaja, TeM) syksyn 2019 haastattelut, sekä Pieta Koskenniemi: Osallistava teatteri Devising ja muita merkillisyyksiä, Alison Oddey: Devising theatre, a practical and theoretical handbook, Davis Robinson: A practical guide to devising theatre, Päivi ja Timo Sinivuori: Esiripusta aplodeihin – opas harrastajateatteriohjaajille ja ilmaisukasvattajille.
Lähteiden ja haastattelujen kanssa keskustellen opinnäytetyö osoittaa ryhmälähtöisyyden kehittäväksi ja mielekkääksi tavaksi työskennellä nuorten kanssa. Ryhmälähtöisyys laajentaa teatterin kenttää perinteisestä draamateatterista soveltavaksi ja prosessikeskeiseksi teatteriksi, jossa nuori osallistuja pääsee vaikuttamaan kokonaisvaltaisemmin yhteiseen taiteelliseen prosessiin.
Tämä opinnäytetyö nostaa esille ryhmälähtöisyyden etuja nuorten kanssa työskennellessä ja avaa myös mahdollisia haasteita, jotta ohjaajan valmistautuminen olisi sujuvampaa ja tekniikkaan tarttuminen tuntuisi helpommalta.
The idea of this thesis is to give examples of the benefits of devised theatre but also inform about the possible challenges this technique may inflict. Most of the text concentrates on examining the subject from the director’s or the teacher’s point of view.
The most relevant source materials are the two interviews recorded in fall 2019: Henna-Maija Alitalo (TeM) and Jaana Taskinen (drama instructor, TeM), and the following written material: Pieta Koskenniemi: Osallistava teatteri Devising ja muita merkillisyyksiä, Alison Oddey: Devising theatre, a practical and theoretical handbook, Davis Robinson: A practical guide to devising theatre, Päivi ja Timo Sinivuori: Esiripusta aplodeihin – opas har-rastajateatteriohjaajille ja ilmaisukasvattajille.
This thesis aims to show the educational and meaningful benefits of the technique by inter-action with the source material and the interviews. It expands the field of theatre from con-ventional drama to applied theatre, where the main focus of the work is in the process of making art rather than in the final result.