Mikä fiilis? : Kontukodin työntekijöiden kokemuksia fiilismittarin käytöstä ja mittarin toiminnasta osana työpaikan johtamista
Pätsi, Outi; Turunen, Anne-Mari (2020)
Pätsi, Outi
Turunen, Anne-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088051
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Tamperelaiseen, ikäihmisten tehostetun palveluasumisen yritykseen, Kontukotiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada luotua kattava tietopohja tunnejohtamisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä toimeksiantajayrityksen esimiestehtävissä työskenteleville. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville Kontukodin työntekijöiden mielipiteitä fiilismittarin käytöstä ja sen toimivuudesta osana tunneilmapiirin rakentumista ja yrityksen johtamista.
Teoreettinen viitekehys koostuu tunteista, johtamisesta, tunnejohtamisesta ja ilmapiirin mittaamisesta työpaikoilla. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena vuosien 2019-2020 aikana. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisenä kyselynä Google Forms -ohjelman avulla. Aineisto purettiin ja analysoitiin induktiivista sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Opinnäytetyössä saatiin selville, että monet eri asiat vaikuttavat tunnejohtamiseen. Kyselyssä selvisi fiilismittarin käytön olevan mukavaa, helppoa, nopeaa ja yksinkertaista. Vastauksista ilmeni vahvasti fiilismittarin päivittämisen tarve kyselyn rakenteessa ja ulkoasussa. Fiilismittari koettiin hyvänä viestintäkanavana henkilöstön ja esimiesten välillä. Fiilismittari toimii osana tunneilmapiirin rakentumista ja sillä on myös yhteys yrityksen johtamiseen.
Johtopäätöksenä todetaan tunteiden mittaamisen olevan tärkeää ja mittarin olevan tärkeä osa työyhteisön ilmapiirin rakentumisessa sekä johtamisessa. Fiilismittarin kehittämiselle koetaan olevan tarvetta. Mittarista olisi hyvä tehdä kiinteä osa työn rakenteita, mikäli mittaria halutaan systemaattisesti hyödyntää osana yrityksen tehokasta, reaaliaikaista tunnejohtamista. Tunnejohtamista ja mittarin toimivuutta on hyvä seurata ja tutkia jatkotutkimusaiheena tulevaisuudessa.
Teoreettinen viitekehys koostuu tunteista, johtamisesta, tunnejohtamisesta ja ilmapiirin mittaamisesta työpaikoilla. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena vuosien 2019-2020 aikana. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisenä kyselynä Google Forms -ohjelman avulla. Aineisto purettiin ja analysoitiin induktiivista sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Opinnäytetyössä saatiin selville, että monet eri asiat vaikuttavat tunnejohtamiseen. Kyselyssä selvisi fiilismittarin käytön olevan mukavaa, helppoa, nopeaa ja yksinkertaista. Vastauksista ilmeni vahvasti fiilismittarin päivittämisen tarve kyselyn rakenteessa ja ulkoasussa. Fiilismittari koettiin hyvänä viestintäkanavana henkilöstön ja esimiesten välillä. Fiilismittari toimii osana tunneilmapiirin rakentumista ja sillä on myös yhteys yrityksen johtamiseen.
Johtopäätöksenä todetaan tunteiden mittaamisen olevan tärkeää ja mittarin olevan tärkeä osa työyhteisön ilmapiirin rakentumisessa sekä johtamisessa. Fiilismittarin kehittämiselle koetaan olevan tarvetta. Mittarista olisi hyvä tehdä kiinteä osa työn rakenteita, mikäli mittaria halutaan systemaattisesti hyödyntää osana yrityksen tehokasta, reaaliaikaista tunnejohtamista. Tunnejohtamista ja mittarin toimivuutta on hyvä seurata ja tutkia jatkotutkimusaiheena tulevaisuudessa.