Toimintansa aloittavan yrityksen kriittisia tekijöitä
Karakas, Duygu (2020)
Karakas, Duygu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088077
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin aloittavan yrityksen kriittisiä tekijöitä keskittyen erityisesti liiketoimintasuunnitelmaan ja sen sisältöön. Liiketoimintasuunnitelma perustettavalle yhtiölle on yrittäjän opas liike-elämään. Yrittäjä laatii ennen toimintansa aloittamista liiketoimintasuunnitelman eli LTS:n, jossa hän hahmottaa tulevan yrityksen myyntiä, markkinointia, tuotteiden hinnoittelua, tuotannon resursseja sekä tuotekehitystä ja riskejä.
Uudessa yrityksessä yrittäjä tarvitsee rahoitusta toiminnalleen ja sen takia liiketoimintasuunnitelman laatimisen yhteydessä yrittäjä tekee myös kannattavuuslaskelman, josta selviää yrityksen mahdollisuudet menestyä markkinoilla. Erityisesti rahoittajat ovat kiinnostuneita, miten yritys selviää jatkossa, mihin riskeihin yrityksessä varaudutaan, ja mitkä ovat tämän yrityksen visio ja arvot, joiden mukaan yritys toimii myös jatkossa.
Liiketoimintasuunnitelman sisältöä voidaan tarkastella seuraavasti. Ensin selvitetään toiminta-ajatus ja liikeidea, joiden mukaisesti yritys aloittaa toimintaansa. Yrittäjän täytyy tavoittaa mahdollinen asiakaskunta saavuttaakseen menestystä. Puhutaan segmentoinnista ja onnistuneesta mainonnasta. Uudessa yrityksessä toiminta-ajatuksen olisi tärkeää olla toimiva ja luoda lisäarvoa asiakkaalle.
Uudessa yrityksessä yrittäjä tarvitsee rahoitusta toiminnalleen ja sen takia liiketoimintasuunnitelman laatimisen yhteydessä yrittäjä tekee myös kannattavuuslaskelman, josta selviää yrityksen mahdollisuudet menestyä markkinoilla. Erityisesti rahoittajat ovat kiinnostuneita, miten yritys selviää jatkossa, mihin riskeihin yrityksessä varaudutaan, ja mitkä ovat tämän yrityksen visio ja arvot, joiden mukaan yritys toimii myös jatkossa.
Liiketoimintasuunnitelman sisältöä voidaan tarkastella seuraavasti. Ensin selvitetään toiminta-ajatus ja liikeidea, joiden mukaisesti yritys aloittaa toimintaansa. Yrittäjän täytyy tavoittaa mahdollinen asiakaskunta saavuttaakseen menestystä. Puhutaan segmentoinnista ja onnistuneesta mainonnasta. Uudessa yrityksessä toiminta-ajatuksen olisi tärkeää olla toimiva ja luoda lisäarvoa asiakkaalle.
