Vieras kieli varhaiskasvatuksessa: englanninkielinen teemaviikko päiväkotiin
Dixon, Sanni (2020)
Dixon, Sanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118254
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää päiväkotiin englanninkielinen teemaviikko. Tavoitteena oli teemaviikon avulla innostaa lapsia englannin kielen oppimiseen. Toisena tavoitteena oli inspiroida kasvattajia englannin kielen käyttämisessä. Työn tilaajana oli eteläsuomalainen keskisuuri päiväkoti, joka ei ole kielirikasteinen päiväkoti. Vuosisuunnitelmassaan 2018–2019 päiväkoti on kuitenkin määritellyt tavoitteen tuoda englannin kieltä lasten päiväkotiarjen toimintoihin.
Tietoperustassa käsiteltiin varhaiskasvatusta, osallisuutta ja pienryhmä-toimintaa, viisivuotiaan viitteellisestä kehityksestä, kielen kehitystä ja sen tukemista sekä vieraan ja toisen kielen oppimista. Työssä perusteltiin varhaista kielen oppimista. Toiminnallisena osuutena oli englanninkielinen teemaviikko päiväkodin yhden ryhmän viisivuotiaille lapsille, joita oli kahdeksan. Toiminta suunniteltiin pedagogisesti vastaamaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteita ja lasten kiinnostuksen kohteita, joita selvitettiin lasten ryhmähaastattelulla ja kyselyllä ryhmän varhaiskasvattajille. Toimintaa havainnoivat ryhmän kasvattajat. Englantiviikko perustui kielisuihkumenetelmään, jossa tärkeää on luoda lapsille positiivista kuvaa kielestä ja kulttuureista ja tehdä kielen oppimisesta mukavaa. Kielisuihkua toteutetaankin lapsille ominaisella tavalla, leikin tai esimerkiksi lorujen avulla.
Tuloksista ilmenee, että lapset oppivat viikon aikana hyvin englantia, kun he kokivat toiminnan mielekkääksi. Lapset olivat innoissaan englantiviikosta ja kertoivat uusista oppimistaan sanoista kotona vanhemmille. Myös ryhmän varhaiskasvattajat innostuivat englannin kielen käyttämisestä, kun saivat käytännön esimerkkejä opetuksen toteuttamisesta. He kokivat toiminnan monipuoliseksi ja aikovat ottaa englantiviikolla saamansa ideat käyttöön ryhmän kanssa. The purpose of this thesis was to organize an English language theme week for a small group of children in daycare. The small group was comprised of eight five-year-olds. In addition to the children, there were three early childhood educators participating during the week by observing and giving feedback. The objective of the theme week was to encourage and inspire both the children and the daycare staff to use English. The study was commissioned by a middle-sized daycare centre in southern Finland.
The theoretical framework of the study consisted of early childhood education, participation and group activities, development of five-year-olds, language development and ways to support it, and learning a foreign language. The thesis was a practice-based study and planning of the theme week was based on the Finnish National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care 2018 and on children’s interests. A group interview with children and questionnaires for kindergarten teachers were used as research methods in this study.
The conclusions of the study show that children learn English quickly when they find it fun and are able to participate in the planning of the activities. The children were excited about the theme week and told their parents at home all the new words they had learned. Also the kindergarten teachers were inspired of English and motivated by the hands-on tips they got during the week. They considered the theme week’s activities versatile and are going to use the activities later on with the group.
Tietoperustassa käsiteltiin varhaiskasvatusta, osallisuutta ja pienryhmä-toimintaa, viisivuotiaan viitteellisestä kehityksestä, kielen kehitystä ja sen tukemista sekä vieraan ja toisen kielen oppimista. Työssä perusteltiin varhaista kielen oppimista. Toiminnallisena osuutena oli englanninkielinen teemaviikko päiväkodin yhden ryhmän viisivuotiaille lapsille, joita oli kahdeksan. Toiminta suunniteltiin pedagogisesti vastaamaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteita ja lasten kiinnostuksen kohteita, joita selvitettiin lasten ryhmähaastattelulla ja kyselyllä ryhmän varhaiskasvattajille. Toimintaa havainnoivat ryhmän kasvattajat. Englantiviikko perustui kielisuihkumenetelmään, jossa tärkeää on luoda lapsille positiivista kuvaa kielestä ja kulttuureista ja tehdä kielen oppimisesta mukavaa. Kielisuihkua toteutetaankin lapsille ominaisella tavalla, leikin tai esimerkiksi lorujen avulla.
Tuloksista ilmenee, että lapset oppivat viikon aikana hyvin englantia, kun he kokivat toiminnan mielekkääksi. Lapset olivat innoissaan englantiviikosta ja kertoivat uusista oppimistaan sanoista kotona vanhemmille. Myös ryhmän varhaiskasvattajat innostuivat englannin kielen käyttämisestä, kun saivat käytännön esimerkkejä opetuksen toteuttamisesta. He kokivat toiminnan monipuoliseksi ja aikovat ottaa englantiviikolla saamansa ideat käyttöön ryhmän kanssa.
The theoretical framework of the study consisted of early childhood education, participation and group activities, development of five-year-olds, language development and ways to support it, and learning a foreign language. The thesis was a practice-based study and planning of the theme week was based on the Finnish National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care 2018 and on children’s interests. A group interview with children and questionnaires for kindergarten teachers were used as research methods in this study.
The conclusions of the study show that children learn English quickly when they find it fun and are able to participate in the planning of the activities. The children were excited about the theme week and told their parents at home all the new words they had learned. Also the kindergarten teachers were inspired of English and motivated by the hands-on tips they got during the week. They considered the theme week’s activities versatile and are going to use the activities later on with the group.