Turun kaupunginteatterin asiakasprofiilien perusteella muodostettujen palvelupolkujen keskeiset erot ja yhtäläisyydet
Kärpijoki, Veera (2020)
Kärpijoki, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118287
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkitaan Turun Kaupunginteatterin asiakas- ja kuluttajatutkimuksen perusteella muodostettuja asiakasprofiileja ja niihin liittyviä palvelupolkuja. Opintoihin liittyvä syventävä harjoittelujakso tehtiin kaupunginteatterille syksyllä 2019. Sen aikana asiakas- ja kuluttajatutkimuksen pohjalta koostettiin yhteensä seitsemän asiakasprofiilia. Opinnäytetyössä niitä käsitellään koko ajan erikseen tutkimusten erilaisuuden vuoksi. Opinnäytetyössä muodostetaan asiakasprofiileille palvelupolut, joiden eroja ja yhtäläisyyksiä työssä kuvataan ja analysoidaan. Työni tavoitteena on selvittää, mitkä ovat Turun Kaupunginteatterin asiakasprofiileille luotujen palvelupolkujen keskeiset eroavaisuudet ja yhtäläisyydet.
Työn aluksi esitellään asiakasprofiilit, jotka oli tehty harjoitteluni aikana Turun Kaupunginteatterissa. Kuhunkin asiakasprofiiliin, joita on seitsemän, muodostettiin opinnäytetyössäni oma erityinen palvelupolku. Tämän jälkeen työssäni verrataan asiakasprofiilien toimintatapoja kummallakin palvelupolulla keskenään ja tuodaan esiin niiden keskeiset erot ja yhtäläisyydet. Asiakas- ja kuluttajatutkimuksen asiakasprofiilien palvelupolkujen eroja ja yhtäläisyyksiä verrataan toisistaan erillään.
Johtopäätökset olivat, että Turun kaupunginteatterin asiakasprofiilien palvelupoluilla on useita keskeisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Niitä löytyi jokaisesta palvelupolun vaiheesta. Palvelupoluilla toimimisessa eroja nousi selvästi enemmän kuin yhtäläisyyksiä sekä asiakas- että kuluttajatutkimuksen profiilien toimintatavoissa.
Tarkoituksena on, että työni toimeksiantaja Turun Kaupunginteatteri pystyy hyödyntämään opinnäytetyössäni esitettyjä palvelupolkuja ja niiden vertailussa ilmenneitä seikkoja oman toimintansa kehittämisessä.
Tutkimuksessa nousi useita keskeisiä eroja ja yhtäläisyyksiä asiakasprofiilien toimintatavoissa palvelupoluilla, minkä vuoksi se voi toimia Turun kaupunginteatterille tausta-aineistona kohti yhä parempaa asiakastuntemusta.
Työn aluksi esitellään asiakasprofiilit, jotka oli tehty harjoitteluni aikana Turun Kaupunginteatterissa. Kuhunkin asiakasprofiiliin, joita on seitsemän, muodostettiin opinnäytetyössäni oma erityinen palvelupolku. Tämän jälkeen työssäni verrataan asiakasprofiilien toimintatapoja kummallakin palvelupolulla keskenään ja tuodaan esiin niiden keskeiset erot ja yhtäläisyydet. Asiakas- ja kuluttajatutkimuksen asiakasprofiilien palvelupolkujen eroja ja yhtäläisyyksiä verrataan toisistaan erillään.
Johtopäätökset olivat, että Turun kaupunginteatterin asiakasprofiilien palvelupoluilla on useita keskeisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Niitä löytyi jokaisesta palvelupolun vaiheesta. Palvelupoluilla toimimisessa eroja nousi selvästi enemmän kuin yhtäläisyyksiä sekä asiakas- että kuluttajatutkimuksen profiilien toimintatavoissa.
Tarkoituksena on, että työni toimeksiantaja Turun Kaupunginteatteri pystyy hyödyntämään opinnäytetyössäni esitettyjä palvelupolkuja ja niiden vertailussa ilmenneitä seikkoja oman toimintansa kehittämisessä.
Tutkimuksessa nousi useita keskeisiä eroja ja yhtäläisyyksiä asiakasprofiilien toimintatavoissa palvelupoluilla, minkä vuoksi se voi toimia Turun kaupunginteatterille tausta-aineistona kohti yhä parempaa asiakastuntemusta.