Elokuvan jälkitehosteiden suunnittelu ja toteutus Blenderillä : case study: iHuman
Kiiski, Jukka (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118290
Tiivistelmä
Toimin jälkitehostevastaavana Turun AMK:n tuottamassa lyhytelokuvassa iHuman, mikä oli samalla taiteellinen opinnäytetyöni. Tässä opinnäytetyön kirjallisessa osiossa käyn läpi tuotannon haastavia tehostekuvia ja niiden suunnittelua ja toteuttamista Blenderin avulla. En ollut aikaisemmin tehnyt tehosteita aidolla 3D-ohjelmalla, joten näin tilaisuuden laajentaa ammattiosaamistani visuaalisten jälkitehosteiden parissa siirtymällä kaksiulotteisesta grafiikasta kolmiulotteisen puolelle.
Normaalisti hyvät 3D-ohjelmistot ovat kalliita käyttää, joten ryhtyessäni projektiin pohdin, onko nykyajan ilmaisilla työkaluilla mahdollista tehdä laadukkaita visuaalisia tehosteita kotikonstein ilman kalliita ohjelmalisenssejä ja suuren kokoluokan laskentakapasiteettia. I was a visual effects supervisor in Turku AMK short movie iHuman, which was the artistic part of my thesis. In this written part, I will introduce some of the hardest shots and present my way of problem solving them using a 3D-software called Blender. I hadn’t really used any 3D-softwares before this project, so I saw an opportunity to expand my field of experience towards 3D.
The most common 3D-softwares tends to be expensive to use. So when I got started on this project, I wondered if there was a way to make believable effects using only free tools and one high-end editing pc.
Normaalisti hyvät 3D-ohjelmistot ovat kalliita käyttää, joten ryhtyessäni projektiin pohdin, onko nykyajan ilmaisilla työkaluilla mahdollista tehdä laadukkaita visuaalisia tehosteita kotikonstein ilman kalliita ohjelmalisenssejä ja suuren kokoluokan laskentakapasiteettia.
The most common 3D-softwares tends to be expensive to use. So when I got started on this project, I wondered if there was a way to make believable effects using only free tools and one high-end editing pc.