Uskottava worldbuilding scifi elokuvissa : case study iHuman
Rannisto, Satu-Lotta (2020)
Rannisto, Satu-Lotta
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118310
Tiivistelmä
Worldbuilding eli fiktiivisen maailmanrakennus on osa käsikirjoitusprosessia, jota käytetään erityisesti scifi- ja fantasiateoksissa. Worldbuildingin tarkoitus on tukea tarinaa ja esitellä ympäröivää maailmaa, tehden elokuvasta samaistuttavan ja immersiivisen kokemuksen. Worldbuilding rakentuu tarinan merkittävien osien identifioinnista, niiden kehittämisestä, taustatutkimuksesta ja kaiken loogisesti yhteen liittämisestä.
Opinnäytetyössä tutkin scifi elokuvien worldbuildingia ja maailman muodostumista uskottavaksi eri työkaluin. Esittelin työssä taiteellisen opinnäytetyöni, scifi lyhytelokuvan (iHuman) ja sen maailmanrakennus prosessin. Koska rakensimme maailman ilman aikaisempaa kokemusta, tutkin jälkikäteen muiden käsikirjoittajien ja kirjailijoiden tapoja lähestyä worldbuildingia saadakseni perspektiiviä. Opinnäytetyön tarkoitus oli pyrkiä selvittämään näiden näkökulmien periaatteet, sekä vahvuudet ja heikkoudet.
Hankin tietoa useammalla eri menetelmällä, joista kantava oli kvalitatiivinen tutkimusmuoto Case-Study, jonka kohde oli iHuman. Menetelmän tarkoitus oli antaa aiheita analysoida ja pohtia maailmanrakennusta, ennemmin kuin antaa yleispäteviä vastauksia tutkimuskysymykseen. Käytin myös sekundäärisiä tutkimusmenetelmiä syventyessäni kirjallisuuteen ja taltioituihin haastatteluihin ja luentoihin.
Tutkimus toi esille samankaltaisia ajatuksia ja metodeja lähestyä worldbuildingiä, kuitenkin viitteellisin eroin. Toiset vannottivat tarkan ja perusteellisen maailmanrakennuksen nimeen, kun taas toiset keskittyivät vain muutamiin rakenteisiin ja panostivat niihin aikaa. Tarkoituksen mukaisesti löysin ajatuksia pohdittavaksi, sekä analysoitavaksi ja lopputuloksena syntyi tutkiva opas worldbuildingin syövereihin. Worldbuilding is the process of creating a fictional world and especially used in the creation of sci-fi and fantasy pieces. The purpose of worldbuilding is to help support the story and introduce the viewers to the world, to make the movie more relatable and to produce an immersive experience. It is built on identifying significant parts of the story, developing them, background researching and logically connecting them to everything.
In my thesis I'm exploring the worldbuilding in sci-fi movies and how to make it more believable through various tools. In this thesis I’ve presented my final artistic thesis, the sci-fi short movie; iHuman, and it's worldbuilding process. Since we created the world without any previous experience, after it was done, I studied other writer’s approach to worldbuilding, to understand it better and to gain more perspective. The Purpose of this thesis is to try and understand their principles, as well as their weaknesses and strengths.
I used various research methods, of which the most significant one was a qualitative case study on iHuman. The method's purpose was to rather give more subjects to be analyzed and thought of, than to give universal answers to the research questions. I also used secondary research methods as I dived deeper into the literature, recorded interviews and lectures on the topic.
The research presented similar thoughts and methods to approach worldbuilding, but with subtle differences. Some swore in the name of precise and thorough worldbuilding, while others focused on only a few structures and invested time in them. Appropriately I found ideas and thoughts to think of and analyze, and the result gave birth to exploratory guide to worldbuilding.
Opinnäytetyössä tutkin scifi elokuvien worldbuildingia ja maailman muodostumista uskottavaksi eri työkaluin. Esittelin työssä taiteellisen opinnäytetyöni, scifi lyhytelokuvan (iHuman) ja sen maailmanrakennus prosessin. Koska rakensimme maailman ilman aikaisempaa kokemusta, tutkin jälkikäteen muiden käsikirjoittajien ja kirjailijoiden tapoja lähestyä worldbuildingia saadakseni perspektiiviä. Opinnäytetyön tarkoitus oli pyrkiä selvittämään näiden näkökulmien periaatteet, sekä vahvuudet ja heikkoudet.
Hankin tietoa useammalla eri menetelmällä, joista kantava oli kvalitatiivinen tutkimusmuoto Case-Study, jonka kohde oli iHuman. Menetelmän tarkoitus oli antaa aiheita analysoida ja pohtia maailmanrakennusta, ennemmin kuin antaa yleispäteviä vastauksia tutkimuskysymykseen. Käytin myös sekundäärisiä tutkimusmenetelmiä syventyessäni kirjallisuuteen ja taltioituihin haastatteluihin ja luentoihin.
Tutkimus toi esille samankaltaisia ajatuksia ja metodeja lähestyä worldbuildingiä, kuitenkin viitteellisin eroin. Toiset vannottivat tarkan ja perusteellisen maailmanrakennuksen nimeen, kun taas toiset keskittyivät vain muutamiin rakenteisiin ja panostivat niihin aikaa. Tarkoituksen mukaisesti löysin ajatuksia pohdittavaksi, sekä analysoitavaksi ja lopputuloksena syntyi tutkiva opas worldbuildingin syövereihin.
In my thesis I'm exploring the worldbuilding in sci-fi movies and how to make it more believable through various tools. In this thesis I’ve presented my final artistic thesis, the sci-fi short movie; iHuman, and it's worldbuilding process. Since we created the world without any previous experience, after it was done, I studied other writer’s approach to worldbuilding, to understand it better and to gain more perspective. The Purpose of this thesis is to try and understand their principles, as well as their weaknesses and strengths.
I used various research methods, of which the most significant one was a qualitative case study on iHuman. The method's purpose was to rather give more subjects to be analyzed and thought of, than to give universal answers to the research questions. I also used secondary research methods as I dived deeper into the literature, recorded interviews and lectures on the topic.
The research presented similar thoughts and methods to approach worldbuilding, but with subtle differences. Some swore in the name of precise and thorough worldbuilding, while others focused on only a few structures and invested time in them. Appropriately I found ideas and thoughts to think of and analyze, and the result gave birth to exploratory guide to worldbuilding.