Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ostokäyttäytyminen lastenvaatteita hankittaessa : Case Viivi ja Vilpertti

Sammalkangas, Mari (2020)

Avaa tiedosto
Sammalkangas_Mari.pdf (516.9Kt)
Lataukset: 


Sammalkangas, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118318
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Viivin ja Vilpertin kohderyhmään kuuluvien sekä nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden ostokäyttäytymistä lastenvaatteita hankittaessa. Tarkoituksena oli selvittää kohderyhmän ostotiheyttä, ostokanavia sekä tärkeinä pidettyjä tuoteominaisuuksia yleisesti. Lisäksi kartoitettiin sitä, kuinka usein vastaajat ostivat lastenvaatteita toimeksiantajayritykseltä. Vastaajilta kysyttiin heidän mielipidettään Viiivin ja Vilpertin myymälän sijainnista Kokkolassa sekä heidän halukkuuttaan suositella myymälää ystävilleen.

Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena verkossa hyödyntäen Webropol-työkalua. Kyselyn julkista verkkolinkkiä jaettiin Viivin ja Vilpertin Facebook-sivulla sekä kahdessa kokkolalaisten äitien Facebook-ryhmässä. Vastauksia saatiin 150 kappaletta, ja nämä analysoitiin Webropolin ja Excelin avulla.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä sekä näiden pohjalta muovautuvaa ostokäyttäytymistä. Lisäksi tarkasteltiin kuluttajan ostoprosessin kulkua sekä hankintakanavan valintaan vaikuttavia tekijöitä.

Tutkimuksella selvitettiin, että suurin osa vastaajista ostaa lastenvaatteita 2−3 kertaa vuodessa. Kuitenkin yli puolet vastaajista kertoi ostavansa lastenvaatteita Viiviltä ja Vilpertiltä kerran vuodessa tai ei ollenkaan. Noin 36 prosenttia vastaajista ostaa lastenvaatteita useimmiten uusina kivijalkamyymälästä. Tärkeimpinä pidetyiksi tuoteominaisuuksiksi vastaajien keskuudessa nousivat materiaali ja laatu. Sijainti kauppakeskus Chydeniassa oli useimpien vastaajien mielestä parempi paikka toimeksiantajayrityksen myymälälle Kokkolassa. Myös suurin osa asiakkaista kertoi haluavansa suositella Viivin ja Vilpertin myymälää ystävilleen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste