Metalli Järvelä Laser Oy:n toiminnan kehittäminen
Patana, Lauri-Matti (2020)
Patana, Lauri-Matti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118364
Tiivistelmä
Metalli Järvelä Laser Oy hankki vuoden 2018 alussa aikaisempaa tehokkaamman laserleikkauskoneen. Uusi leikkauskone ja uusien työntekijöiden palkkaaminen mahdollistivat tilausten lukumäärän kasvattamisen kolminkertaiseksi aikaisempaan verrattuna. Aikaisempi toimintatapa todettiin tehottomaksi. Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli etsiä työtä hidastavat ja ylimääräisiä kuluja aiheuttavat ongelmakohteet Metalli Järvelä Laser Oy:n tuotannossa ja löytää niihin ratkaisu.
Teoriaosuudessa perehdytään niihin Lean-toiminnan työkaluihin, joita työssä käytettiin toiminnan kehittämiseen. Työn soveltavassa osuudessa kerrotaan, miten työprosessin ongelmat havaittiin ja esitetään toimenpiteet ongelmien korjaamiseksi sekä millaiset vaikutukset korjauksilla oli.
Käyttämällä Lean-menetelmän työkaluja toiminnan kehittämiseen, nestaus ja levyjen leikkaus tehostuivat ja ylimääräisiä työvaiheita karsiutui pois. Lisäksi romutettavaksi menevää materiaalia ja levyvaraston määrää saatiin pienennettyä. Työntekijöille jäi enemmän aikaa tehdä tuottavaa työtä. Toteutettujen toimenpiteiden tuloksena yrityksen toimitusvarmuus parani ja sitä kautta yritys tuotti enemmän arvoa asiakkaille.
Teoriaosuudessa perehdytään niihin Lean-toiminnan työkaluihin, joita työssä käytettiin toiminnan kehittämiseen. Työn soveltavassa osuudessa kerrotaan, miten työprosessin ongelmat havaittiin ja esitetään toimenpiteet ongelmien korjaamiseksi sekä millaiset vaikutukset korjauksilla oli.
Käyttämällä Lean-menetelmän työkaluja toiminnan kehittämiseen, nestaus ja levyjen leikkaus tehostuivat ja ylimääräisiä työvaiheita karsiutui pois. Lisäksi romutettavaksi menevää materiaalia ja levyvaraston määrää saatiin pienennettyä. Työntekijöille jäi enemmän aikaa tehdä tuottavaa työtä. Toteutettujen toimenpiteiden tuloksena yrityksen toimitusvarmuus parani ja sitä kautta yritys tuotti enemmän arvoa asiakkaille.