Kaapelikeräilyprosessin kehittäminen
Rantala, Robert (2020)
Rantala, Robert
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128472
Tiivistelmä
Laivanrakennuksessa käytettävä kaapelimäärä on erityisen suuri verrattuna muihin teollisuuden sähköistyskohteisiin. Suuri samanaikainen kaapelitarve, nostokapasiteetin puute, pieni varastointitila ja arvaamattomat ongelmat hidastavat prosessia, jolloin ongelmat prosessissa moninkertaistuvat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kaapelinkeräilyprosessia Meyer Turun telakalla. Prosessin kehittämiseksi tutkittiin nykyisen keräilyprosessin erillisiä vaiheita ja eri osapuolien tehtäviä. Kun kaapelia ei enää tarvita tuotannossa, kaapelit palautetaan, jolloin katsottiin oleelliseksi ottaa huomioon kaapelin palautusprosessi. Molemmista prosesseista luotiin havainnollistavat prosessikaaviot Microsoft Visio -sovelluksella.
Opinnäytetyöhön raportoitiin prosessin aikana ilmeneviä ongelmia, niiden syntymisen syitä ja ongelmista aiheutuvia seuraamuksia muualla prosessissa. Prosessissa esiintyviä ongelmia tutkittiin Mardi Gras -laivan rakennuksen aikana.
Ongelmien ratkaisuehdotuksiin kirjattiin erilaisia menetelmiä nykyisen prosessin kehittämiseksi. Mahdollisia ratkaisuja arvioitiin niiden käytännön toteuttamiskelpoisuuden, tehokkuuden ja mahdollisten sivuvaikutusten perusteella. Ratkaisuilla pyrittiin vaikuttamaan prosessin eri vaiheisiin. Ratkaisuilla pyrittiin tehostamaan työnsuunnittelua, jotta vältyttäisiin odottamattomilta ongelmilta. Esimerkiksi resurssien, kuten työvoiman tai nostokapasiteetin, lisääminen vähentäisi joitain prosessin ongelmia.
Harkittuihin ratkaisuihin sisältyivät ratkaisut, joilla ohjataan työnsuunnittelua, keskitetään kaapelikeräilyt tai parannetaan sähkösuunnittelua. Ratkaisuilla todettiin olevan erilaiset vaikutukset prosessiin. Myös sellaisia, jotka vaikuttivat tehokkaasti tiettyihin ongelmiin, mutta aiheuttivat myös negatiivisia vaikutuksia. Ehdotetut ratkaisut keskittyivät pääasiassa tehokkaamman työnsuunnittelun kehittämiseen.
Opinnäytetyön tiedot kerättiin haastattelemalla telakalla työskenteleviä henkilöitä eri osastoilta ja tutkimalla telakan omia dokumentteja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kaapelinkeräilyprosessia Meyer Turun telakalla. Prosessin kehittämiseksi tutkittiin nykyisen keräilyprosessin erillisiä vaiheita ja eri osapuolien tehtäviä. Kun kaapelia ei enää tarvita tuotannossa, kaapelit palautetaan, jolloin katsottiin oleelliseksi ottaa huomioon kaapelin palautusprosessi. Molemmista prosesseista luotiin havainnollistavat prosessikaaviot Microsoft Visio -sovelluksella.
Opinnäytetyöhön raportoitiin prosessin aikana ilmeneviä ongelmia, niiden syntymisen syitä ja ongelmista aiheutuvia seuraamuksia muualla prosessissa. Prosessissa esiintyviä ongelmia tutkittiin Mardi Gras -laivan rakennuksen aikana.
Ongelmien ratkaisuehdotuksiin kirjattiin erilaisia menetelmiä nykyisen prosessin kehittämiseksi. Mahdollisia ratkaisuja arvioitiin niiden käytännön toteuttamiskelpoisuuden, tehokkuuden ja mahdollisten sivuvaikutusten perusteella. Ratkaisuilla pyrittiin vaikuttamaan prosessin eri vaiheisiin. Ratkaisuilla pyrittiin tehostamaan työnsuunnittelua, jotta vältyttäisiin odottamattomilta ongelmilta. Esimerkiksi resurssien, kuten työvoiman tai nostokapasiteetin, lisääminen vähentäisi joitain prosessin ongelmia.
Harkittuihin ratkaisuihin sisältyivät ratkaisut, joilla ohjataan työnsuunnittelua, keskitetään kaapelikeräilyt tai parannetaan sähkösuunnittelua. Ratkaisuilla todettiin olevan erilaiset vaikutukset prosessiin. Myös sellaisia, jotka vaikuttivat tehokkaasti tiettyihin ongelmiin, mutta aiheuttivat myös negatiivisia vaikutuksia. Ehdotetut ratkaisut keskittyivät pääasiassa tehokkaamman työnsuunnittelun kehittämiseen.
Opinnäytetyön tiedot kerättiin haastattelemalla telakalla työskenteleviä henkilöitä eri osastoilta ja tutkimalla telakan omia dokumentteja.