Koiran kanssa ravintolaan
Nurminen, Miika (2020)
Nurminen, Miika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118468
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka koiranomistajat ja ravintolat kohtaavat toisensa Helsingissä. Lisäksi opinnäytetyö antaa ehdotuksia, miten tätä kohtaamista voisi parantaa tulevaisuudessa. Opinnäytetyö on toteutettu itsenäisesti ilman erillistä toimeksiantoa.
Opinnäytetyö tulee vastaamaan tutkimuksen pääongelmaan: kuinka ravintolat ja koiranomistajat kohtaavat toisensa? Lisäksi työ vastaa tutkimuksen kolmeen alaongelmaan: 1) Minkälainen kohderyhmä koiranomistajat ovat ravintoloille? 2) Mistä kanavista koiranomistajat etsivät tietoa koiraystävällisistä ravintoloista? 3) Minkälaista palvelua koiranomistajille on tarjolla?
Tutkimusaineiston teoriaosuudessa on hyödynnetty koiriin, palveluun ja markkinointiin liittyvää kirjallisuutta ja verkkosivustoilta löytyvää ravintola-alan materiaalia. Verkkosivustojen materiaali liittyy pääsääntöisesti uutisointiin ja ravintola-alan julkaisuihin Suomessa ja maailmalla. Keskeisimmät asioita ovat säädökset ja mielipiteet koirista ravintoloissa, koiranomistajat kohderyhmänä sekä palvelupolku ja markkinointi. Lisäksi tietoperustassa tutustutaan olemassa oleviin koiraystävällisiin ravintolapalveluihin.
Tässä opinnäytetyössä käytetään määrällistä, eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu survey-tutkimuskyselystä ja kyselyn vastauksista. Tutkimuskysely toteutettiin Webropol-sivustolla, jota käytettiin myös tulosten analysoimiseen. Tutkimuskysely toteutettiin aikavälillä 4-26.10.2019. Kysely julkaistiin Facebookissa koiraystävällinen Helsinki -ryhmässä. Lisäksi vastauksia kerättiin koirapuistoissa ja koiran omistavilta tuttaviltani samalla tutkimusmenetelmällä. Tutkimuskyselyyn vastasi 187 ihmistä.
Tutkimuskyselyn perusteella ravintolat ja koiranomistajat kohtaavat melko hyvin tällä hetkellä. Koiranomistajille on melko tärkeää pystyä ottamaan koira mukaan asioidessaan ravintolassa. Lisäksi koiraomistajat käyttävät tällä hetkellä useita eri kanavia etsiessään tietoa koiraystävällisistä ravintoloista. Tulokset myös osoittivat, että jopa 72 % vastaajista olisi valmiita ostamaan koiralle tarkoitetun ravintola-annoksen.
Opinnäytetyön perusteella koiranomistajat ovat potentiaalinen kohderyhmä ravintoloille. Koiraystävällisyydestä ilmaiseva selkeä yhtenäinen tapa ja kanava vaatii vielä kehitystä tulevaisuudessa. Lisäksi koirien omille ravintola-annoksille näyttäisi löytyvän kysyntää.
Opinnäytetyö tulee vastaamaan tutkimuksen pääongelmaan: kuinka ravintolat ja koiranomistajat kohtaavat toisensa? Lisäksi työ vastaa tutkimuksen kolmeen alaongelmaan: 1) Minkälainen kohderyhmä koiranomistajat ovat ravintoloille? 2) Mistä kanavista koiranomistajat etsivät tietoa koiraystävällisistä ravintoloista? 3) Minkälaista palvelua koiranomistajille on tarjolla?
Tutkimusaineiston teoriaosuudessa on hyödynnetty koiriin, palveluun ja markkinointiin liittyvää kirjallisuutta ja verkkosivustoilta löytyvää ravintola-alan materiaalia. Verkkosivustojen materiaali liittyy pääsääntöisesti uutisointiin ja ravintola-alan julkaisuihin Suomessa ja maailmalla. Keskeisimmät asioita ovat säädökset ja mielipiteet koirista ravintoloissa, koiranomistajat kohderyhmänä sekä palvelupolku ja markkinointi. Lisäksi tietoperustassa tutustutaan olemassa oleviin koiraystävällisiin ravintolapalveluihin.
Tässä opinnäytetyössä käytetään määrällistä, eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu survey-tutkimuskyselystä ja kyselyn vastauksista. Tutkimuskysely toteutettiin Webropol-sivustolla, jota käytettiin myös tulosten analysoimiseen. Tutkimuskysely toteutettiin aikavälillä 4-26.10.2019. Kysely julkaistiin Facebookissa koiraystävällinen Helsinki -ryhmässä. Lisäksi vastauksia kerättiin koirapuistoissa ja koiran omistavilta tuttaviltani samalla tutkimusmenetelmällä. Tutkimuskyselyyn vastasi 187 ihmistä.
Tutkimuskyselyn perusteella ravintolat ja koiranomistajat kohtaavat melko hyvin tällä hetkellä. Koiranomistajille on melko tärkeää pystyä ottamaan koira mukaan asioidessaan ravintolassa. Lisäksi koiraomistajat käyttävät tällä hetkellä useita eri kanavia etsiessään tietoa koiraystävällisistä ravintoloista. Tulokset myös osoittivat, että jopa 72 % vastaajista olisi valmiita ostamaan koiralle tarkoitetun ravintola-annoksen.
Opinnäytetyön perusteella koiranomistajat ovat potentiaalinen kohderyhmä ravintoloille. Koiraystävällisyydestä ilmaiseva selkeä yhtenäinen tapa ja kanava vaatii vielä kehitystä tulevaisuudessa. Lisäksi koirien omille ravintola-annoksille näyttäisi löytyvän kysyntää.