Kirjaamisen laatu tavallisen palveluasumisen yksikössä
Paldan, Siiri; Heikkilä, Johanna (2020)
Paldan, Siiri
Heikkilä, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128516
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää hoitotyön kirjaamisen laatua tavallisen palveluasumisen yksikössä. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kirjaamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja deduktiivisena sisällönanalyysina. Analysoinnissa käytettiin apuna kvantifiointia sekä deduktiivista analyysirunkoa. Aineisto koostui tavallisen palveluasumisyksikön 25:n asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelmista sekä päivittäiskirjauksista yhden viikon ajalta. Aineiston oli valinnut ja tulostanut tilaavan yksikön hoitotyön vastaava. Aineisto analysoitiin tilaavan yksikön tiloissa ja materiaalista oli poistettu kaikki henkilö- ja yksilöivä tieto. Aineisto tuhottiin tutkimuksen jälkeen asianmukaisesti.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että asiakkaan perustarpeista lääkehoitoa, syömistä ja juomista, pukeutumista ja riisuuntumista sekä puhtautta ja ihonhoitoa oli päivittäin kirjattu eniten. Sen sijaan hengitykseen, kognitiiviseen toimintakykyyn, sosiaaliseen kanssakäymiseen tai hengellisiin perustarpeisiin liittyviä kirjauksia oli vähän. Pääsääntöisesti kirjaukset ovat selkeitä, mutta jonkin verran oli kirjoitusvirheitä: lyhenteitä ja epäselviä ilmaisuja ja lauseita esiintyi. Arviointia esiintyi päivittäiskirjauksissa määrällisesti paljon. Sisällöllisesti arviointi jäi kuitenkin suppeaksi. Hoitoon vaikuttavien päätösten ja muiden seikkojen kirjauksia näkyi todella vähän päivittäiskirjauksissa.
Päivittäiskirjausten laatu on vaihtelevaa eikä aina vastaa teorian pohjalta määritettyihin kirjaamisen laadun kriteereihin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää työn tilanneessa yksikössä kirjaamisen kehittämiseen. Jatkotutkimuksena voitaisiin kartoittaa kirjaamisen laatua edelleen ja siihen vaikuttavia tekijöitä työn tilanneessa yksikössä. This thesis was done in order to investigate the quality of nursing documentation in a service housing unit. The goal of this thesis was to elaborate nursing documentation.
This research was executed as a qualitative and deductive content analysis. Quantification was used as an aid in analysis, as was the deductive analysis frame. The material of the research consisted of the care and service plans and daily nursing documentations of twenty-five customers from a one-week period. The material was selected and printed out by the nurse-in-charge from the unit that commissioned the research. The material was analyzed at the unit´s facilities and all personal and unique information was removed from the material. After the research the material was destroyed in a proper manner.
The results of the research revealed that the basic needs of the customers, such as pharmacological treatment, nutrition and hydration, dressing and undressing as well as personal hygiene and skincare were mentioned often in the daily documents. However, respiration, cognitive performance, social interaction, or spiritual needs occurred infrequently in the daily documentations. While the adherence to correct spelling was apparent, however, some clerical errors, abbreviations and ambiguous expressions and sentences were noted to have occurred. While the quantity of evaluations in the nursing documents was large, the quality of evaluation however was somewhat narrow. The decisions and other factors that influence the customer´s care were found to be presented very little in the daily documents.
The quality of daily nursing documents varied and did not always meet the requirements of the criteria of quality based on the theory. The results of the research can be utilized to improve the quality of nursing documentation in the unit that commissioned the research. The research also revealed some further research proposals that may survey further the quality of nursing documentation and the factors affecting it in the commissioning unit.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja deduktiivisena sisällönanalyysina. Analysoinnissa käytettiin apuna kvantifiointia sekä deduktiivista analyysirunkoa. Aineisto koostui tavallisen palveluasumisyksikön 25:n asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelmista sekä päivittäiskirjauksista yhden viikon ajalta. Aineiston oli valinnut ja tulostanut tilaavan yksikön hoitotyön vastaava. Aineisto analysoitiin tilaavan yksikön tiloissa ja materiaalista oli poistettu kaikki henkilö- ja yksilöivä tieto. Aineisto tuhottiin tutkimuksen jälkeen asianmukaisesti.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että asiakkaan perustarpeista lääkehoitoa, syömistä ja juomista, pukeutumista ja riisuuntumista sekä puhtautta ja ihonhoitoa oli päivittäin kirjattu eniten. Sen sijaan hengitykseen, kognitiiviseen toimintakykyyn, sosiaaliseen kanssakäymiseen tai hengellisiin perustarpeisiin liittyviä kirjauksia oli vähän. Pääsääntöisesti kirjaukset ovat selkeitä, mutta jonkin verran oli kirjoitusvirheitä: lyhenteitä ja epäselviä ilmaisuja ja lauseita esiintyi. Arviointia esiintyi päivittäiskirjauksissa määrällisesti paljon. Sisällöllisesti arviointi jäi kuitenkin suppeaksi. Hoitoon vaikuttavien päätösten ja muiden seikkojen kirjauksia näkyi todella vähän päivittäiskirjauksissa.
Päivittäiskirjausten laatu on vaihtelevaa eikä aina vastaa teorian pohjalta määritettyihin kirjaamisen laadun kriteereihin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää työn tilanneessa yksikössä kirjaamisen kehittämiseen. Jatkotutkimuksena voitaisiin kartoittaa kirjaamisen laatua edelleen ja siihen vaikuttavia tekijöitä työn tilanneessa yksikössä.
This research was executed as a qualitative and deductive content analysis. Quantification was used as an aid in analysis, as was the deductive analysis frame. The material of the research consisted of the care and service plans and daily nursing documentations of twenty-five customers from a one-week period. The material was selected and printed out by the nurse-in-charge from the unit that commissioned the research. The material was analyzed at the unit´s facilities and all personal and unique information was removed from the material. After the research the material was destroyed in a proper manner.
The results of the research revealed that the basic needs of the customers, such as pharmacological treatment, nutrition and hydration, dressing and undressing as well as personal hygiene and skincare were mentioned often in the daily documents. However, respiration, cognitive performance, social interaction, or spiritual needs occurred infrequently in the daily documentations. While the adherence to correct spelling was apparent, however, some clerical errors, abbreviations and ambiguous expressions and sentences were noted to have occurred. While the quantity of evaluations in the nursing documents was large, the quality of evaluation however was somewhat narrow. The decisions and other factors that influence the customer´s care were found to be presented very little in the daily documents.
The quality of daily nursing documents varied and did not always meet the requirements of the criteria of quality based on the theory. The results of the research can be utilized to improve the quality of nursing documentation in the unit that commissioned the research. The research also revealed some further research proposals that may survey further the quality of nursing documentation and the factors affecting it in the commissioning unit.