Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Media-alan koulutuksen kehittäminen Turun ammatti-instituutissa

Lautamäki, Laura (2020)

 
Avaa tiedosto
Lautamaki_Laura.pdf (3.370Mt)
Lataukset: 


Lautamäki, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128526
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten Turun ammatti-instituutissa järjestettävää media-alan koulutusta olisi mahdollista kehittää.
Turun ammatti-instituutti on Turun kaupungin omistama toiseen asteen oppilaitos, jonka koulutustarjontaan kuuluvat ammatilliset perustutkinnot, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot sekä tutkintojen osat. Ammatillisen koulutuksen lainsäädäntö muuttui 1.1.2018. Suurimmat vaikutukset liittyivät ammatillisen koulutuksen rahoitusmalliin. Ammatillinen koulutus uudistui myös järjestämis- ja koulutusrakenteiltaan ja monia ammatillisia tutkintoja sulautettiin uusiksi kokonaisuuksiksi. Turun ammatti-instituutissa media-alan koulutuksen osalta tämä tarkoitti vanhan painoviestinnän perustutkinnon poistumista ja korvautumista uudella media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnolla. Tämän muutoksen vaikutuksia selvitettiin osaamistarpeisiin opettajien osalta ja mitä osaamistarpeita vastaavasti Turun talousalueen media-alan yrityksillä on.

Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, minkälaista osaamista media-alan opettajilla Turun ammatti-instituutissa on ja mitä osaamista olisi syytä hankkia. Lisäksi Turun talousalueen yrityksille suunnattiin kysely, jossa kartoitettiin samojen osaamisalueiden osaamistarpeita ja miten osaamistarpeiden arvioitiin kehittyvän. Kyselyiden tuloksia verrattiin media-alan kehitykseen.

Kyselyiden tulokset suuntaa antavasti osoittivat, että opettajilla keskimäärin oli riittävä osaamisen taso vanhan painoviestinnän toteutussuunnitelman mukaisille osaamisalueille ja tämä todennäköisesti myötäilee painotalojen nykyisiäkin osaamistarpeita. Selkeimmillään osaamisen kehittämisen kohteet löytyivät audiovisuaalisen osaamisen alueilta, eli videon esi- ja jälkituotannosta sekä animoinnissa ja liikegrafiikassa. Myös 3D -mallintamisen katsottiin olevan tärkeässä roolissa osaamistarpeiden suhteen.

Media-ala on nopeasti kehittyvä ala ja tämä kehityksen muutosnopeus tuskin tulee hidastumaan tulevaisuudessa. Opinnäytteessä pohdittiin, millä keinoin voidaan varautua suunnitelmallisesti osaamistarpeiden muutoksiin.
 
The present Master’s thesis focuses on developing media education and visual expression at Turku Vocational Institute. The owner of Turku Vocational Institute is the city of Turku. Turku Vocational Institute offers education for basic vocational qualifications, professional qualifications, specialist qualifications and parts of qualifications. The legislation on the vocational upper secondary education was reformed on 1 January 2018. Reforming mainly had an impact on financing model, but also on the arrangements and structures of education by integrating several educations into new and merged educational compositions. In the case of media and visual expression provided by Turku Vocational Institute the reformation meant a shift from publishing and printing education into a new media and visual expression education.

A survey was conducted to explore which kinds of competences the teachers have and which competences should be improved. Another survey was distributed to the enterprises of the media industry within the economic district of Turku. The latter survey focused on the same competences which were examined in the survey for teachers and on reflecting the competence demands these enterprises meet at the present moment or in future. The results of both surveys were compared with the trends and development of the media industry.

The results of the surveys showed that the teachers’ competences were approximately adequate in comparison with the former publishing and printing education and most likely similar to the competence needs of the printing houses. Targets for competence development were identified in the skills of audiovisual and animating professions. In addition, 3D modeling competence was emphasized as a development target.

The media industry has been undergoing a rapid development progress and most likely the speed of the progress will not decrease in the future. The thesis discusses how to respond to the changes in competence needs and how to prepare for them in advance.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste