Konseptoinnin ja käyttäjätiedon merkitys mobiilipalvelun suunnittelussa : case: Kaveri 65 palvelu
Yli-Saari, Anna (2020)
Yli-Saari, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128528
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoite on tuoda esille konseptoinnin ja käyttäjätiedon merkitystä tuotekehityksessä. Esimerkkinä käytän senioreille suunnatun palvelun projektia. Konseptoinnin ja käyttäjätiedon merkityksen ymmärrys on viime aikoina kasvanut, mutta sitä otetaan edelleen liian harvoin riittävästi huomioon suunnitteluvaiheessa. Erityisen tarpeellista tämä olisi kuitenkin teknologia-alalla, kuten järjestelmäkehityksessä, joka on varsin nuori ja silti hyvin laajasti eri käyttäjäryhmien käytettävissä. Suunnittelun muuttuminen käyttäjäkeskeisemmäksi on hidasta, mutta palkitsevaa.
Konseptoinnissa on tarkoitus kuvata tuotteen tai palvelun kuvaus tai suunnitelma toteutuksesta tai lopullisesta muodosta. Konsepti ei ole valmis tuote, vaan visio siitä mikä sen tulisi olla. Konseptoinnissa voidaan käyttää monenlaisia menetelmiä. Tässä opinnäytetyössä käytin asiantuntijavalidointia, ryhmähaastattelua ja havainnointia. Nämä menetelmät kaikki tukevat hyvin käyttäjälähtöistä suunnittelua. Yhteistyö todellisen kohderyhmän kanssa oli hedelmällistä ja heiltä saatiin paljon tukea suunnittelutyölle.
Tämän tutkimuksen tuloksena tuodaan esille, kuinka tärkeä konseptointi ja käyttäjätutkimuksen tekeminen on, ja mitä niihin käytetyllä ajalla voidaan saavuttaa. Lisäksi tuodaan esille asioita, malli projektin osalta, joita olisi voitu havaita ja suunnitella jo ennen käyttäjäkokemuksen keräämistä ja havainnointia. Työssä kerrotaan myös millainen on palvelumuotoilussa käytetty tuplatimanttiprosessi, ja miten siitä saavutetaan hyötyjä konseptointiin.
Kaikkien palveluiden ja tuotteiden konseptoinnissa paras tapa toimia on ottaa kohderyhmä mukaan mahdollisimman ajoissa ja mahdollisuuksien mukaan myös osallistaa asiakkaita tai loppukäyttäjiä mukaan suunnitteluun. Tällä vältytään monilta yllätyksiltä ja korjaavilta toimenpiteiltä eli saman asian tekemisestä uudelleen. The aim of this thesis is to bring up the importance of concept and user information in design. As an example I use a project were we desined a service to senior citizens. Understanding of concept design and user information has increased recently however, it is rarely taken into account enough at the planning stage. When talking about technology which is quite young area and still used by different kind of groups of people, it should be very highly taken into consideration. Changing design more user centered is slow but when it’s happening it is very rewarding.
When doing concept, it’s a description of a service or a product or it’s final form. It’s not a finished product but a vision of what it should be. You can use different kind of method when doing concept design. In my thesis I used validation, group interviewing and observation. These methods support well user-oriented design. The cooperation with real target group was very rewarding and we got a lot of support to our work.
This study hopefully brings knowledge of how important this step is in designing and what can be achieved with the time spent on it. It also highlight things that could have been detected and planned even before the user experience tests and observation. You can also read a description of concept process called double diamond and it’s benefits.
What ever you are design it is always best to involve your target group as early as possible and if possible involve customers to design too. Doing this you can avoid many surprises and corrective actions and you don’t need to repeat same thing again and again.
Konseptoinnissa on tarkoitus kuvata tuotteen tai palvelun kuvaus tai suunnitelma toteutuksesta tai lopullisesta muodosta. Konsepti ei ole valmis tuote, vaan visio siitä mikä sen tulisi olla. Konseptoinnissa voidaan käyttää monenlaisia menetelmiä. Tässä opinnäytetyössä käytin asiantuntijavalidointia, ryhmähaastattelua ja havainnointia. Nämä menetelmät kaikki tukevat hyvin käyttäjälähtöistä suunnittelua. Yhteistyö todellisen kohderyhmän kanssa oli hedelmällistä ja heiltä saatiin paljon tukea suunnittelutyölle.
Tämän tutkimuksen tuloksena tuodaan esille, kuinka tärkeä konseptointi ja käyttäjätutkimuksen tekeminen on, ja mitä niihin käytetyllä ajalla voidaan saavuttaa. Lisäksi tuodaan esille asioita, malli projektin osalta, joita olisi voitu havaita ja suunnitella jo ennen käyttäjäkokemuksen keräämistä ja havainnointia. Työssä kerrotaan myös millainen on palvelumuotoilussa käytetty tuplatimanttiprosessi, ja miten siitä saavutetaan hyötyjä konseptointiin.
Kaikkien palveluiden ja tuotteiden konseptoinnissa paras tapa toimia on ottaa kohderyhmä mukaan mahdollisimman ajoissa ja mahdollisuuksien mukaan myös osallistaa asiakkaita tai loppukäyttäjiä mukaan suunnitteluun. Tällä vältytään monilta yllätyksiltä ja korjaavilta toimenpiteiltä eli saman asian tekemisestä uudelleen.
When doing concept, it’s a description of a service or a product or it’s final form. It’s not a finished product but a vision of what it should be. You can use different kind of method when doing concept design. In my thesis I used validation, group interviewing and observation. These methods support well user-oriented design. The cooperation with real target group was very rewarding and we got a lot of support to our work.
This study hopefully brings knowledge of how important this step is in designing and what can be achieved with the time spent on it. It also highlight things that could have been detected and planned even before the user experience tests and observation. You can also read a description of concept process called double diamond and it’s benefits.
What ever you are design it is always best to involve your target group as early as possible and if possible involve customers to design too. Doing this you can avoid many surprises and corrective actions and you don’t need to repeat same thing again and again.