Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen pienten yritysten markkinoinnissa
Vuorinen, Heta (2020)
Vuorinen, Heta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128628
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vaikuttajamarkkinointia pienten yritysten näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, miksi myös pienet kotimaiset yritykset käyttävät vaikuttajamarkkinointia osana markkinointitoimenpiteitään.
Opinnäytetyön pohjana on teoria, jossa käsitellään markkinoinnin muutosta kohti sisältö- ja vaikuttajamarkkinointia ja sosiaalisen median roolia siinä, vaikuttajamarkkinointia ja vaikuttajia yleisesti sekä sitä miten vaikuttajat nähdään osana yritysten markkinointia. Teoriapohjan lisäksi opinnäytetyö sisältää empiirisen tutkimusosion, joka tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen osana toteutettiin kolme haastattelua pienten kotimaisten yritysten edustajille. Tutkimuksen tulokset analysoidaan opinnäytetyön lopussa.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että pienille yrityksille tärkein syy vaikuttajamarkkinoinnin tekemiseen on bränditunnettavuuden lisääminen ja kuluttajien mielissä pysyminen. Vaikuttajamarkkinoinnin tulosten mittaaminen on kuitenkin yrityksille iso haaste, johon ei olla vielä keksitty ratkaisua.
Opinnäytetyön pohjana on teoria, jossa käsitellään markkinoinnin muutosta kohti sisältö- ja vaikuttajamarkkinointia ja sosiaalisen median roolia siinä, vaikuttajamarkkinointia ja vaikuttajia yleisesti sekä sitä miten vaikuttajat nähdään osana yritysten markkinointia. Teoriapohjan lisäksi opinnäytetyö sisältää empiirisen tutkimusosion, joka tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen osana toteutettiin kolme haastattelua pienten kotimaisten yritysten edustajille. Tutkimuksen tulokset analysoidaan opinnäytetyön lopussa.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että pienille yrityksille tärkein syy vaikuttajamarkkinoinnin tekemiseen on bränditunnettavuuden lisääminen ja kuluttajien mielissä pysyminen. Vaikuttajamarkkinoinnin tulosten mittaaminen on kuitenkin yrityksille iso haaste, johon ei olla vielä keksitty ratkaisua.