Sosiaali- ja terveysalan eettisiä tilanteita ja tulevaisuuden eettinen palvelujärjestelmä
Harhama, Katri (2020)
Harhama, Katri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128514
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman SotePeda 24/7 hankkeen kanssa. Tutkimuksen tarkoitus on kuvata keskeisiä sosiaali- ja terveysalan eettisiä tilanteita. Lisäksi tarkoitus on kuvata osallistujien näkemys tulevaisuuden eettisestä palvelujärjestelmästä sosiaali- ja terveysalalla.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen. Tutkimuksen aineisto muodostuu SotePeda 24/7- hankkeen työpajatyöskentelystä. Hanke järjesti kaikkiaan kuusi Tulevaisuuden työ ja eettinen osaaminen- työpajaa, joista tutkimukseen on kerätty aineistoa kolmesta työpajasta. Hankkeen työpajoihin osallistui yhteensä 132 työelämän ammattilaista. Lisäksi työpajoihin osallistui myös alan opiskelijoita sekä kansalaisia. Aineisto sisälsi työpajatyöskentelyn nauhoitettuja keskusteluja. Tutkimusaineisto on analysoitu induktiivisesti sisällön analyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan asiakkaan itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen oli keskeinen eettinen periaate sote-alalla. Tilanteet liittyivät asiakkaiden hoidosta kieltäytymiseen, omaisten rooliin, asiakkaiden yksityisyyden toteutumiseen sekä inhimilliseen kohteluun.
Tulevaisuuden eettinen palvelujärjestelmä on asiakaslähtöinen ja se muodostuu inhimillisistä digitaalisista palveluista, esteettömästä palvelujärjestelmästä, asiakaslähtöisistä palveluista ja sosiaalisia suhteita vahvistavasta palvelukulttuurista.
Tulokset antavat osviittaa alan päättäjille ja kehittäjille käytännön eettisistä tilanteista. Tutkimus myös auttaa opiskelijoita ja ammattihenkilöitä tunnistamaan alan eettisiä tilanteita, ja siten myös vaikuttamaan sekä omiin että työyhteisön toimintatapoihin ja -malleihin. Ennen kaikkea tutkimus hyödyttää asiakkaita, joiden sosiaalista asemaa ja oikeuksia on arvioitu eettisestä näkökulmasta alan ammattilaisten ja kansalaisten välisenä yhteistyönä sosiaali- ja terveysalalla. Jatkossa voisi tutkia esimerkiksi asiakkaan hoidosta kieltäytymistilanteita sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä asiakkaan näkökulmasta. ABSTRACT
This final work was carried out in cooperation with the SotePeda 24/7 project funded by Finland’s Ministry of Education and Culture. The purpose of the study was to describe the key ethical situations in the social and health care sector. A further aim was to describe the participants views regarding the ethical service system of the future in the social and health care sector. The study was carried out as a qualitative study. The research material consists of the workshop work of the SotePeda 24/7 project. The project organized a total of six Future Work and Ethical Competence workshops, from which material has been collected for research from three workshops. A total of 132 working life professionals participated in the project. In addition, the workshops were attended by students and citizens in the field. The research material is comprised of discussions recorded In the course of the workshop’s work. The material was then analyzed inductively using the content analysis method.
According to the results, respect for the customer’s self-determination is a fundamental ethical principle applied in the Finnish social and health care sector. The situations addressed in the study were related to customers’ refusal to accept care, the roles of customers’ relatives, the realization of the privacy of the customers, and their human-administered care.
The ethical service system of the future is deemed to customer-oriented and comprised of human-administered digital services, a barrier-free service system, customer-oriented services, and a service culture that strengthens social relationships.
The results provide some degree of guidance to policy makers and developers about practical ethical situations and considerations. Research also helps students and professionals to identify ethical situations in the field, and thus also to influence both their own and the work community's practices and models. Above all, the research benefits clients, whose social status and rights have been assessed from an ethical point of view as a collaboration between professionals and citizens in the social and health fields. Topics for further study could address, for example, refusal of care in social and health sector from the client's point of view.
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman SotePeda 24/7 hankkeen kanssa. Tutkimuksen tarkoitus on kuvata keskeisiä sosiaali- ja terveysalan eettisiä tilanteita. Lisäksi tarkoitus on kuvata osallistujien näkemys tulevaisuuden eettisestä palvelujärjestelmästä sosiaali- ja terveysalalla.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen. Tutkimuksen aineisto muodostuu SotePeda 24/7- hankkeen työpajatyöskentelystä. Hanke järjesti kaikkiaan kuusi Tulevaisuuden työ ja eettinen osaaminen- työpajaa, joista tutkimukseen on kerätty aineistoa kolmesta työpajasta. Hankkeen työpajoihin osallistui yhteensä 132 työelämän ammattilaista. Lisäksi työpajoihin osallistui myös alan opiskelijoita sekä kansalaisia. Aineisto sisälsi työpajatyöskentelyn nauhoitettuja keskusteluja. Tutkimusaineisto on analysoitu induktiivisesti sisällön analyysimenetelmällä.
Tulosten mukaan asiakkaan itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen oli keskeinen eettinen periaate sote-alalla. Tilanteet liittyivät asiakkaiden hoidosta kieltäytymiseen, omaisten rooliin, asiakkaiden yksityisyyden toteutumiseen sekä inhimilliseen kohteluun.
Tulevaisuuden eettinen palvelujärjestelmä on asiakaslähtöinen ja se muodostuu inhimillisistä digitaalisista palveluista, esteettömästä palvelujärjestelmästä, asiakaslähtöisistä palveluista ja sosiaalisia suhteita vahvistavasta palvelukulttuurista.
Tulokset antavat osviittaa alan päättäjille ja kehittäjille käytännön eettisistä tilanteista. Tutkimus myös auttaa opiskelijoita ja ammattihenkilöitä tunnistamaan alan eettisiä tilanteita, ja siten myös vaikuttamaan sekä omiin että työyhteisön toimintatapoihin ja -malleihin. Ennen kaikkea tutkimus hyödyttää asiakkaita, joiden sosiaalista asemaa ja oikeuksia on arvioitu eettisestä näkökulmasta alan ammattilaisten ja kansalaisten välisenä yhteistyönä sosiaali- ja terveysalalla. Jatkossa voisi tutkia esimerkiksi asiakkaan hoidosta kieltäytymistilanteita sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä asiakkaan näkökulmasta.
This final work was carried out in cooperation with the SotePeda 24/7 project funded by Finland’s Ministry of Education and Culture. The purpose of the study was to describe the key ethical situations in the social and health care sector. A further aim was to describe the participants views regarding the ethical service system of the future in the social and health care sector. The study was carried out as a qualitative study. The research material consists of the workshop work of the SotePeda 24/7 project. The project organized a total of six Future Work and Ethical Competence workshops, from which material has been collected for research from three workshops. A total of 132 working life professionals participated in the project. In addition, the workshops were attended by students and citizens in the field. The research material is comprised of discussions recorded In the course of the workshop’s work. The material was then analyzed inductively using the content analysis method.
According to the results, respect for the customer’s self-determination is a fundamental ethical principle applied in the Finnish social and health care sector. The situations addressed in the study were related to customers’ refusal to accept care, the roles of customers’ relatives, the realization of the privacy of the customers, and their human-administered care.
The ethical service system of the future is deemed to customer-oriented and comprised of human-administered digital services, a barrier-free service system, customer-oriented services, and a service culture that strengthens social relationships.
The results provide some degree of guidance to policy makers and developers about practical ethical situations and considerations. Research also helps students and professionals to identify ethical situations in the field, and thus also to influence both their own and the work community's practices and models. Above all, the research benefits clients, whose social status and rights have been assessed from an ethical point of view as a collaboration between professionals and citizens in the social and health fields. Topics for further study could address, for example, refusal of care in social and health sector from the client's point of view.