Etiskt ledarskap inom säsongsbetonade branscher
Söderblom, Sofia (2020)
Söderblom, Sofia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128641
Tiivistelmä
Detta arbete är gjort som benchmarking åt Söderblom Handelsträdgård. Söderbloms Handelsträdgård är ett familjeföretag som baserar sin verksamhet på säsongsarbete. Det har forskats väldigt lite om etiskt ledarskap inom säsongsbetonade branscher och därför är denna undersökning relevant. Det är också viktigt att undersöka etik inom olika omständigheter. Etik ger inte färdiga svar, utan det är mera som verktyg för att reflektera och tänka efter, därför är etik utmanande. Undersökningen är avgränsat enbart på att leda etiskt inom säsongsbetonade branscher. Ämnet undersöks ur ledarens synvinkel. Syftet med mitt arbete är att förstå olika dilemman som säsongsbetonade företag stöter på och sedan hitta hjälpmedlen hur man kan etiskt arbeta mot dessa svårigheter. Ett delsyfte är att komma med förbättringsförslag till Söderbloms Handelsträdgård. Den teoretiska referensramen i detta arbete inkluderar teori om etiskt ledarskap, moral, arbetsmotivation och säsongsarbete. I mitt arbete har jag använt mig av den kvalitativa metoden. Jag har intervjuat Söderbloms Handelsträdgårds ägare Olle Söderblom samt fyra andra anonyma ledaren som arbetar inom säsongsbetonade företag (ledare A, ledare B, ledare C och ledare D). Alla intervjuerna var semistrukturerade. Intervjufrågorna baserar sig på etiska svårigheter som säsongsbetonade ledaren träffar på. Resultaten av denna undersökning påvisade att största dilemman säsongsbetonade företagsledarna har handlar om att hitta nya arbetstagare till varje säsong och att det tar tid och är dyrt att utbilda arbetstagaren som är på arbete bara några månader. Det är etiskt fel om arbetsgivaren inte ger tillräckligt bred utbildning till arbetstagaren. Därför är det bra om man kan anställa arbetstagaren innan högsäsongen är igång, så att arbetsgivaren har tid att lära arbetstagaren. Det är etiskt rättvist mot arbetstagarna och det kan förbättra arbetstagarnas välmående.