Myyjien sitouttaminen Nordic Sales Crew Oy:ssä
Olin, Sofia (2020)
Olin, Sofia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128666
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin motivaation vaikutusta sitoutumiseen, sitouttamisen keinoja sekä sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä Nordic Sales Crew Oy:ssä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mikä Nordic Sales Crew Oy:n myyjiä motivoi ja kuinka motivoituneita he ovat työhönsä. Lisäksi tutkittiin tekijöitä, jotka sitouttavat myyjiä yritykseen ja vastattiin siihen, mitä Nordic Sales Crew Oy voisi tehdä sitouttaakseen myyjiä entistä paremmin. Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin helmi-maaliskuussa 2020. Kysely lähetettiin kaikille Nordic Sales Crew Oy:n myyjille, joita oli kyselyhetkellä 70 henkeä. Kyselyyn vastasi 41 henkilöä ja vastausprosentti oli 58,6 prosenttia.
Tutkimustulosten perusteella Nordic Sales Crew Oy:n myyjien motivaatio ja sitoutuminen ovat korkealla tasolla. Tilastollisesti merkitseviä kaupunkikohtaisia eroja ei tuloksista ilmennyt, mutta työskentelyajalla oli merkitseviä eroja myyjien vastauksiin. Tuloksista tuli esiin, että alle viisi kuukautta yrityksessä työskennelleet myyjät kokevat työtä tukevan esimiehen merkitsevästi tärkeämpänä motivaatiotekijänä kuin yli viisi kuukautta Nordic Sales Crew Oy:ssä työskennelleet. Tuloksissa tuli esiin myös, että yli viisi kuukautta yrityksessä työskennelleet kokivat, että heillä ei ollut realistista kuvaa työstä ja yrityksestä ennen kuin he aloittivat yrityksessä verrattuna niihin, jotka olivat olleet alle viisi kuukautta yrityksessä tutkimuksentekohetkellä.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella myyjillä on vahva tunnepohjainen sitoutuminen yritykseen. Lähes kaikki, 97,5 prosenttia, kyselyyn osallistuneista vastasi työskentelevänsä Nordic Sales Crew Oy:ssä sen takia, koska he pitävät yrityksestä ja työkavereistaan. Oman osaamisen kehittäminen ja hyvän tiimihengen merkitys olivat kaikista tärkeimpiä tekijöitä kyselyyn vastanneiden työmotivaation kannalta, sillä lähes viidennes, eli 19,5 prosenttia, vastanneista pitivät näitä tärkeinä motivaatiotekijöinä ja loput 80,5 prosenttia vastasivat näiden olevan erittäin tärkeitä tekijöitä heidän työmotivaationsa kannalta.
Tulevaisuudessa Nordic Sales Crew Oy:n kannattaa jatkaa yrityksen yhteisöllisyyden ja yhteishengen kehittämistä, sillä se oli perimmäinen työntekijöitä yritykseen sitouttava tekijä.
Tutkimustulosten perusteella Nordic Sales Crew Oy:n myyjien motivaatio ja sitoutuminen ovat korkealla tasolla. Tilastollisesti merkitseviä kaupunkikohtaisia eroja ei tuloksista ilmennyt, mutta työskentelyajalla oli merkitseviä eroja myyjien vastauksiin. Tuloksista tuli esiin, että alle viisi kuukautta yrityksessä työskennelleet myyjät kokevat työtä tukevan esimiehen merkitsevästi tärkeämpänä motivaatiotekijänä kuin yli viisi kuukautta Nordic Sales Crew Oy:ssä työskennelleet. Tuloksissa tuli esiin myös, että yli viisi kuukautta yrityksessä työskennelleet kokivat, että heillä ei ollut realistista kuvaa työstä ja yrityksestä ennen kuin he aloittivat yrityksessä verrattuna niihin, jotka olivat olleet alle viisi kuukautta yrityksessä tutkimuksentekohetkellä.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella myyjillä on vahva tunnepohjainen sitoutuminen yritykseen. Lähes kaikki, 97,5 prosenttia, kyselyyn osallistuneista vastasi työskentelevänsä Nordic Sales Crew Oy:ssä sen takia, koska he pitävät yrityksestä ja työkavereistaan. Oman osaamisen kehittäminen ja hyvän tiimihengen merkitys olivat kaikista tärkeimpiä tekijöitä kyselyyn vastanneiden työmotivaation kannalta, sillä lähes viidennes, eli 19,5 prosenttia, vastanneista pitivät näitä tärkeinä motivaatiotekijöinä ja loput 80,5 prosenttia vastasivat näiden olevan erittäin tärkeitä tekijöitä heidän työmotivaationsa kannalta.
Tulevaisuudessa Nordic Sales Crew Oy:n kannattaa jatkaa yrityksen yhteisöllisyyden ja yhteishengen kehittämistä, sillä se oli perimmäinen työntekijöitä yritykseen sitouttava tekijä.