Autotalon prosessin uudistaminen
Haapalaakso, Santeri (2020)
Haapalaakso, Santeri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138765
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Käyttöauto Oy:n Kauhajoen toimipisteeseen. Tarkoituksena oli parantaa korjaamon prosessia sekä selkeyttää työtapoja. Vanhojen työntekijöiden toimintatapoja päivitettiin ja tuotiin nykyaikaisemmalle tasolle.
Työssä tehtiin yritykselle toimiva työmääräysjärjestelmä, joka helpottaa työnjohdon työpisteiden järjestelmällisyyttä. Työmääräykset täytetään lisälehtiön avulla, jolloin työmääräykset pysyvät siisteinä ja niitä on helpompi tulkita. Vaihtoautotarkastukset otetaan uudelleen käyttöön, jotta vaihtoautojen laatu sekä asiakastyytyväisyys paranisi.
Teoriaosuudessa käytiin läpi toimivan korjaamon käytäntöjä ja miten ne vaikuttavat korjaamon toimintaan. Opinnäytetyössä perehdyttiin miten johtamistyyli vaikuttaa korjaamoon toimintaan, sekä perehdyttämisen ja koulutuksen tärkeydestä korjaamoissa. Käsiteltiin myös ulkoisen ja sisäisen viestinnän parantamista ja niiden vaikutuksista korjaamon toimintaan. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi asiakaspalvelun kehittämistä ja vaikutuksista korjaamon laadun kannalta sekä tuottavuudesta ja tehokkuudesta korjaamoissa. Nykytilan kartoituksessa käytiin myös läpi nykyinen korjaamoprosessi ja ohjeistukset jokaiseen työnvaiheeseen.
Työssä tehtiin yritykselle toimiva työmääräysjärjestelmä, joka helpottaa työnjohdon työpisteiden järjestelmällisyyttä. Työmääräykset täytetään lisälehtiön avulla, jolloin työmääräykset pysyvät siisteinä ja niitä on helpompi tulkita. Vaihtoautotarkastukset otetaan uudelleen käyttöön, jotta vaihtoautojen laatu sekä asiakastyytyväisyys paranisi.
Teoriaosuudessa käytiin läpi toimivan korjaamon käytäntöjä ja miten ne vaikuttavat korjaamon toimintaan. Opinnäytetyössä perehdyttiin miten johtamistyyli vaikuttaa korjaamoon toimintaan, sekä perehdyttämisen ja koulutuksen tärkeydestä korjaamoissa. Käsiteltiin myös ulkoisen ja sisäisen viestinnän parantamista ja niiden vaikutuksista korjaamon toimintaan. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi asiakaspalvelun kehittämistä ja vaikutuksista korjaamon laadun kannalta sekä tuottavuudesta ja tehokkuudesta korjaamoissa. Nykytilan kartoituksessa käytiin myös läpi nykyinen korjaamoprosessi ja ohjeistukset jokaiseen työnvaiheeseen.