Betydelsen bakom bilden - marknadsföring på Instagram
Suvisaari, Yrla (2020)
Suvisaari, Yrla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138734
Tiivistelmä
Tyngdpunkten i dagens marknadsföring har flyttats från en mer traditionell marknasföringsarena, så som tv, dagstidningar och direktreklam, till sociala medier. Sociala median Instagram har en stor potential för varumärkens marknadsföring. Bildernas roll som påverkare av försäljning av produkter kan inte underskattas. Det räcker inte att bilderna är populära. Det är även viktigt att förstå hur konsumenten påverkas och vilka val hen gör.
I detta lärdomsprov förverkligades en semiotisk bildanalys av Lumenes marknadsföring på plattformen Instagram. Lärdomsprovets syfte var att analysera reklambilderna på Instagram, hur målgruppen blir påverkad och vilka element i reklambilden som påverkar konsumenten enligt den semiotiska bildanalysen. Avsikten var att få kunskap om sättet att påverka konsumenten via marknadsföring på Instagram. I lärdomsprovet undersöktes fem bilder, som utgetts på Lumenes Instagram konto. Bilden, sändarens, Lumenes bildtext, mängden av likes per bild och bildens kommentarer analyserades. Bilderna analyserades enligt den semiotiska teorin. I bildanalysen undersöktes vilka detaljer som syntes i bilden, samt vad bilden uttryckte och hurdana reaktioner bilderna väckte hos konsumenterna.
I detta lärdomsprov utfördes bildanalysen enligt Ferdinand de Saussures modell, i tre skeden, 1) denotation, 2) konnotation samt på basen av 3) vilka bilder som gillats mest av Lumenes följare på Instagram. Dessutom granskades ännu reklambilderna med en enkätundersökning med halvt strukturerade frågor och öppna frågor. Förverkligandet av bildanalysen skedde med hjälp av Dyers modell och checklista. Analyseringen av enkätundersökningen förverkligades med hjälp av tematisering.
Med hjälp av bildanalysen och enkäten fick man kunskap om bildernas bakomliggande betydelse. Detta var viktigt för att förstå hur en bild kan tolkas på flera olika sätt. Detta är en kunskap som är viktig inom marknadsföring. På basen av analysens resultat kunde man tolka att målgruppen blev mer påverkade av bilder där det finns en människa som är aktiv i en levande miljö. Med hjälp av enkätundersökningen fick man förståelse för hurdana bilder som väckte mest känslor hos åskådaren, och därmed även ett redskap för mer effektiv marknadsföring på Instagram.
I detta lärdomsprov förverkligades en semiotisk bildanalys av Lumenes marknadsföring på plattformen Instagram. Lärdomsprovets syfte var att analysera reklambilderna på Instagram, hur målgruppen blir påverkad och vilka element i reklambilden som påverkar konsumenten enligt den semiotiska bildanalysen. Avsikten var att få kunskap om sättet att påverka konsumenten via marknadsföring på Instagram. I lärdomsprovet undersöktes fem bilder, som utgetts på Lumenes Instagram konto. Bilden, sändarens, Lumenes bildtext, mängden av likes per bild och bildens kommentarer analyserades. Bilderna analyserades enligt den semiotiska teorin. I bildanalysen undersöktes vilka detaljer som syntes i bilden, samt vad bilden uttryckte och hurdana reaktioner bilderna väckte hos konsumenterna.
I detta lärdomsprov utfördes bildanalysen enligt Ferdinand de Saussures modell, i tre skeden, 1) denotation, 2) konnotation samt på basen av 3) vilka bilder som gillats mest av Lumenes följare på Instagram. Dessutom granskades ännu reklambilderna med en enkätundersökning med halvt strukturerade frågor och öppna frågor. Förverkligandet av bildanalysen skedde med hjälp av Dyers modell och checklista. Analyseringen av enkätundersökningen förverkligades med hjälp av tematisering.
Med hjälp av bildanalysen och enkäten fick man kunskap om bildernas bakomliggande betydelse. Detta var viktigt för att förstå hur en bild kan tolkas på flera olika sätt. Detta är en kunskap som är viktig inom marknadsföring. På basen av analysens resultat kunde man tolka att målgruppen blev mer påverkade av bilder där det finns en människa som är aktiv i en levande miljö. Med hjälp av enkätundersökningen fick man förståelse för hurdana bilder som väckte mest känslor hos åskådaren, och därmed även ett redskap för mer effektiv marknadsföring på Instagram.