Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"Kun lapset kiinnostuvat asioista, on aikuisen oltava herkkänä ja hereillä": Esiopetuksen kielellisten ja ilmaisullisten tavoitteiden toteuttaminen metsäryhmissä varhaiskasvattajien kertomana

Juntumaa, Eeva (2020)

Avaa tiedosto
Juntumaa_Eeva.pdf (594.5Kt)
Lataukset: 


Juntumaa, Eeva
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128630
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten metsäryhmien varhaiskasvattajat kertovat toteuttavansa Opetushallituksen Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 mukaisia kielellisiä ja ilmaisullisia tavoitteita. Samalla selvitettiin metsätoiminnan etuja ja haittoja. Opinnäytetyön tilaajana oli Hämeenlinnan kaupunki. Tutkimuksen tarkoituksena oli avata metsäeskaritoimintaa ja olla hyödyksi kaupungin varhaiskasvatuksen metsätoiminnan yhtenäistämiselle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 lisäksi käsiteltiin esiopetusikäisen lapsen kehitystä, leikin ja luonnon merkitystä oppimisessa sekä lapsilähtöisyyttä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Kyselyyn vastasi Hämeenlinnan kaupungin alueella toimivista metsäeskariryhmistä seitsemän. Aineistoa analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan esiopetuksen tavoitteita toteutetaan metsäryhmissä monipuolisesti ja erilaisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Tutkimus myös osoitti, että toteuttamistavoissa oli ryhmien välillä eroja. Vastauksista kävi ilmi metsätoiminnan taustalla vaikuttavat pedagogiset toimintatavat, jotka vastasivat esiopetuksen pohjana olevaa oppimiskäsitystä ja arvoperustaa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että metsä oppimisympäristönä mahdollistaa esiopetuksen kielellisten ja ilmaisullisten sisältöjen mukaisen, lapsen mielenkiinnon kohteista nousevan monipuolisen toiminnan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste