"Kun lapset kiinnostuvat asioista, on aikuisen oltava herkkänä ja hereillä": Esiopetuksen kielellisten ja ilmaisullisten tavoitteiden toteuttaminen metsäryhmissä varhaiskasvattajien kertomana
Juntumaa, Eeva (2020)
Juntumaa, Eeva
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128630
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten metsäryhmien varhaiskasvattajat kertovat toteuttavansa Opetushallituksen Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 mukaisia kielellisiä ja ilmaisullisia tavoitteita. Samalla selvitettiin metsätoiminnan etuja ja haittoja. Opinnäytetyön tilaajana oli Hämeenlinnan kaupunki. Tutkimuksen tarkoituksena oli avata metsäeskaritoimintaa ja olla hyödyksi kaupungin varhaiskasvatuksen metsätoiminnan yhtenäistämiselle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 lisäksi käsiteltiin esiopetusikäisen lapsen kehitystä, leikin ja luonnon merkitystä oppimisessa sekä lapsilähtöisyyttä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Kyselyyn vastasi Hämeenlinnan kaupungin alueella toimivista metsäeskariryhmistä seitsemän. Aineistoa analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan esiopetuksen tavoitteita toteutetaan metsäryhmissä monipuolisesti ja erilaisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Tutkimus myös osoitti, että toteuttamistavoissa oli ryhmien välillä eroja. Vastauksista kävi ilmi metsätoiminnan taustalla vaikuttavat pedagogiset toimintatavat, jotka vastasivat esiopetuksen pohjana olevaa oppimiskäsitystä ja arvoperustaa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että metsä oppimisympäristönä mahdollistaa esiopetuksen kielellisten ja ilmaisullisten sisältöjen mukaisen, lapsen mielenkiinnon kohteista nousevan monipuolisen toiminnan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 lisäksi käsiteltiin esiopetusikäisen lapsen kehitystä, leikin ja luonnon merkitystä oppimisessa sekä lapsilähtöisyyttä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Kyselyyn vastasi Hämeenlinnan kaupungin alueella toimivista metsäeskariryhmistä seitsemän. Aineistoa analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan esiopetuksen tavoitteita toteutetaan metsäryhmissä monipuolisesti ja erilaisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Tutkimus myös osoitti, että toteuttamistavoissa oli ryhmien välillä eroja. Vastauksista kävi ilmi metsätoiminnan taustalla vaikuttavat pedagogiset toimintatavat, jotka vastasivat esiopetuksen pohjana olevaa oppimiskäsitystä ja arvoperustaa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että metsä oppimisympäristönä mahdollistaa esiopetuksen kielellisten ja ilmaisullisten sisältöjen mukaisen, lapsen mielenkiinnon kohteista nousevan monipuolisen toiminnan.