Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Improvisointi viulunsoiton alkeisopetuksen innoittajana

Ahonen, Juulia (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_KPD17S1_Ahonen_Juulia.pdf (1.732Mt)
Lataukset: 


Ahonen, Juulia
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138738
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli löytää erilaisia tapoja improvisoida viulunsoiton alkeisoppilaiden kanssa. Tähän tarkoitukseen tein helposti lähestyttävän materiaalipaketin, jonka avulla opettajat ja oppilaat voivat aloittaa improvisoinnin. Materiaalipaketti soveltuu kaikenikäisille alkeisoppilaille. Se toimii improvisaatioon keskittyneenä lisämateriaalina jo olemassa olevien viulukoulujen ohella ja materiaalipaketin sisältämiä harjoituksia voi soveltaa tarpeen mukaan.

Hyödynsin laadullisen tutkimuksen menetelmistä teemahaastattelua ja observointia täydentävinä ja tietoa antavina menetelminä tutkimukselliseen kehittämistyöhön. Observoin improvisaatioharjoitusten toimivuutta oppilaideni kanssa. Haastatelluilta opettajilta sain arvokasta tietoa heidän kokemuksistaan improvisaation hyödyntämisestä viulutunneilla. Teemahaastattelu ja observointi auttoivat materiaalipaketin kehittämisessä.

Aineiston perusteella voidaan todeta improvisaation vapauttavan soittoa ja kehittävän teknistä osaamista. Aineistossa keskeisiksi asioiksi nousivat motivaatio ja improvisaation oppijalähtöisyys. Improvisaatiota lähestytään oppilaiden kiinnostuksen kohteiden kautta ja se vaikuttaa positiivisesti myös motivaatioon. Improvisaatiotilanteissa kaikki oppilaan musiikillinen ilmaisu on arvokasta.

Uuden opetussuunnitelman toteuttamisessa viulunsoiton opettajan improvisaatioon liittyvästä tietotaidosta on hyötyä. Improvisoinnin aloittaminen jo viulunsoiton alkeisoppilaiden kanssa edistää taidon luontevaa omaksumista. Improvisointi vahvistaa oppilaan itsetuntoa, ylläpitää luovuutta sekä edistää monipuolista ja mielikuvituksellista ilmaisua soitossa.
 
The purpose of the developmental research work was to find different ways to improvise with beginners during their violin lessons. For this purpose, an easily accessible material package was prepared with the purpose of helping teachers and students to start improvisation. The material can be used by beginner students of all ages. It is an additional material for improvisation alongside the already existing violin schools. The improvisation exercises can be adapted when needed.
Theme interviews and observation, in other words, methods of qualitative research, were used as complementary and informative methods for the development work. The functionality of the improvisation exercises was observed with the author’s violin students. Interviews with teachers gave valuable information about the experiences of using improvisation during violin lessons. The theme interviews and observation were useful for the development of the material.
Based on the data, it can be stated that improvisation relaxes playing and trains technical skills. The data highlighted the fact that the meaningful factors in improvisation were especially student orientation and motivation. Improvisation was approached using the interests of the students, which has a positive impact on the students and their motivation. During improvisation situations, all the musical expressions coming from the students are valuable.
After the introduction of the new curriculum, knowledge of improvisation is useful for violin teachers as the importance of improvisation has increased. Starting improvisation early with beginner violinists promotes the natural adoption of skills. Improvisation boosts students´ self-esteem, maintains creativity and contributes to imagination in their playing.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste