Leikitään yhdessä! Vuorovaikutukselliset kohtaamiset varhaisiän musiikkikasvatuksessa
Erola, Aino (2020)
Erola, Aino
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128501
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe vuorovaikutukselliset kohtaamiset varhaisiän musiikkikasvatuksessa valikoitui Erasmus+ opiskelijavaihdon aikana Itävallassa. Vuorovaikutustapojen moninaisuus herätti kiinnostuksen tutkia vuorovaikutustapoja tarkemmin ja näin ollen myös vahvistaa omia vuorovaikutustaitoja opettajan työssä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia vuorovaikutustapoja ja -keinoja muskaritunneilla ilmenee.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena Jyväskylän ammattikorkeakoulun Muskaritudiossa 1-2-vuotiaiden vanhempi-lapsi-ryhmässä. Tutkimus toteutettiin neljänä muskarikertana. Aineisto koottiin omasta toiminnasta, havainnoinnista ja kyselystä. Opiskelijan ohjaamat tuokiot videoitiin.
Tutkimuksessa havaittiin, että lapsille suunnatut kysymykset olivat erinomainen tapa lisätä kommunikaatiota lapsen ja opettajan välillä. Puolestaan lapsen ja vanhemman välinen vuorovaikutus oli monipuolista, sillä vanhemmat tukivat lasta aktiivisesti läpi tuokion. Lasten välinen vuorovaikutus ilmeni pääosin siinä, kun lapset tarkkailivat toisiaan, muun muassa toistensa soittotekniikoita. Vanhempien välinen vuorovaikutus oli minimaalista johtuen siitä, että vanhemmat keskittyivät läpi tunnin oman lapsensa toiminnan tukemiseen. Vuorovaikutus korostui kokonaisuudessaan vahvinten elein ja ilmein.
Kyselytulokset vahvistivat, että muskarissa käyminen on vahvistanut lapsen ja vanhemman välistä suhdetta. Lisäksi kyselystä saatiin selville, että muskarista opitut laulut ja leikit on tuotu kotiin vahvistamaan lapsen ja vanhemman välistä suhdetta. The topic of the thesis, interactive encounters in early childhood music education, was selected during the Erasmus + student exchange in Austria. The plurality of interaction modes aroused the interest in further exploring the interaction modes, and thus also strengthening one’s own interpersonal skills in teacher’s work. The aim of this study was to explore what kinds of methods and ways of interaction could be identified during the lessons.
The study was carried out as a qualitative action study in the Muskaristudio of JAMK University of Applied Sciences in the parent-child group of 1-2-year-olds. The study was conducted during four lessons. The data was collected by using observations done in the lessons and by conducting a survey. The lessons conducted by the student were videotaped.
During the study, it was discovered that questions addressed to children were an excellent way to increase the communication between the child and the teacher. In turn, the interaction between the child and the parent was versatile, as parents actively supported their children throughout the lessons. The interaction between the children was mainly manifested as the children observed each other’s doings, for example playing techniques. Interaction between parents was minimal because they focused on supporting their own child’s activities throughout the lesson. All in all, interaction was mostly emphasized by the gestures and expressions.
The results of the survey confirmed that attending to the lessons had strengthened the relationship between the child and the parent. In addition, the survey revealed that the songs and the games learned during the lessons were brought home to strengthen the relationship between the child and the parent.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena Jyväskylän ammattikorkeakoulun Muskaritudiossa 1-2-vuotiaiden vanhempi-lapsi-ryhmässä. Tutkimus toteutettiin neljänä muskarikertana. Aineisto koottiin omasta toiminnasta, havainnoinnista ja kyselystä. Opiskelijan ohjaamat tuokiot videoitiin.
Tutkimuksessa havaittiin, että lapsille suunnatut kysymykset olivat erinomainen tapa lisätä kommunikaatiota lapsen ja opettajan välillä. Puolestaan lapsen ja vanhemman välinen vuorovaikutus oli monipuolista, sillä vanhemmat tukivat lasta aktiivisesti läpi tuokion. Lasten välinen vuorovaikutus ilmeni pääosin siinä, kun lapset tarkkailivat toisiaan, muun muassa toistensa soittotekniikoita. Vanhempien välinen vuorovaikutus oli minimaalista johtuen siitä, että vanhemmat keskittyivät läpi tunnin oman lapsensa toiminnan tukemiseen. Vuorovaikutus korostui kokonaisuudessaan vahvinten elein ja ilmein.
Kyselytulokset vahvistivat, että muskarissa käyminen on vahvistanut lapsen ja vanhemman välistä suhdetta. Lisäksi kyselystä saatiin selville, että muskarista opitut laulut ja leikit on tuotu kotiin vahvistamaan lapsen ja vanhemman välistä suhdetta.
The study was carried out as a qualitative action study in the Muskaristudio of JAMK University of Applied Sciences in the parent-child group of 1-2-year-olds. The study was conducted during four lessons. The data was collected by using observations done in the lessons and by conducting a survey. The lessons conducted by the student were videotaped.
During the study, it was discovered that questions addressed to children were an excellent way to increase the communication between the child and the teacher. In turn, the interaction between the child and the parent was versatile, as parents actively supported their children throughout the lessons. The interaction between the children was mainly manifested as the children observed each other’s doings, for example playing techniques. Interaction between parents was minimal because they focused on supporting their own child’s activities throughout the lesson. All in all, interaction was mostly emphasized by the gestures and expressions.
The results of the survey confirmed that attending to the lessons had strengthened the relationship between the child and the parent. In addition, the survey revealed that the songs and the games learned during the lessons were brought home to strengthen the relationship between the child and the parent.