Nuorten aikuisten mielikuvat Ahvenanmaasta hiljaisen kauden matkakohteena
Ahlstén, Ann-Sofie; Vallin, Minttu (2020)
Ahlstén, Ann-Sofie
Vallin, Minttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138752
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on kartoittaa eteläsuomalaisten nuorten aikuisten (18-30 -vuotiaat) mielikuvia Ahvenanmaasta hiljaisen kauden (syyskuu-huhtikuu) matkakohteena toimeksiantaja Visit Ålandille. Tutkimuksella kartoitetaan mielikuvia ja tunnettavuutta kohderyhmän sisällä. Toimeksiantaja saa tutkimuksesta hyödyllistä tietoa, jota voidaan käyttää esimerkiksi markkinoinnissa. Matkailualueorganisaationa Visit Åland voi jakaa tulokset myös Ahvenanmaan matkailuelinkeinoyrittäjille. Työtä voi hyödyntää maakuntaa kehitettäessä nuorten kotimaanmatkailun saralla.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus pohjautuu tietoon Ahvenanmaasta matkailun näkökulmasta, brändiin, matkailukohteen viestintään ja markkinointiin, imagoon sekä mielikuviin. Ahvenanmaan matkailussa keskitytään sen yleistietoon, matkailun tilastoihin, saavutettavuuteen, nähtävyyksiin, vetovoimatekijöihin, erottuvuuteen, markkinoinnin pääpainotukseen ja strategiaan, sekä kausiluonteisuuteen. Brändiä, markkinointiviestintää ja imagoa käsitellään matkailun näkökulmasta, ja mielikuvien vaikutus määritellään tutkimusta ajatellen. Teorian lähteinä toimii suomalainen ja kansainvälinen kirjallisuus, sekä Visit Ålandin ja sen yhteistyökumppaneiden tarjoamat materiaalit, julkaisut ja tilastot.
Tutkimuksen toteutuksen osiossa käsitellään opinnäytetyön kvantitatiivista, eli määrään perustuvaa tutkimusta, tutkimusmenetelmiä, tutkimusprosessin vaiheita, aineiston hankintaa, sekundaaridataa, sekä tutkimuksen luotettavuutta. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin sähköistä Webropol -kysymyslomaketta, jonka laatimista teoreettinen osuus tuki.
Webropol -kyselylomakkeeseen vastasi 120 nuorta henkilöä Etelä-Suomen kuudesta maakunnasta. Kysely julkaistiin ja jaettiin sosiaalisen median alustoilla ja verkkosivustoilla. Kysely suoritettiin 4.11. – 3.12.2019. Kysely kokosi vastauksia koskien nuorten aikuisten mielikuvia Ahvenanmaasta hiljaisen kauden matkakohteena.
Kyselylomakkeessa tiedusteltiin kohderyhmän edustajien ikää, kotikuntaa, sekä kuinka monta kertaa vastaaja on vieraillut Ahvenanmaalla sesonkikauden eli kesän tai hiljaisen kauden aikana. Taustatietojen lisäksi tutkimuskysely kartoitti mielikuvia avoimien, skaalaan perustuvien kysymyksien eli Likertin asteikon, sekä monivalintakysymysten avulla.
Kyselyn tutkimustuloksista voidaan päätellä, että vastaajien tietoisuus Ahvenanmaan hiljaisen kauden matkustuksesta ja aktiviteeteista on vähäinen, mutta suuri osa vastaajista on siitä kiinnostunut. Vastaajilta kerätyt mielikuvat keskittyivät mereen, saaristoon ja luontoon. Tulokset vahvistavat opinnäytetyön teoriaa. Tutkimuksen perusteella esitetään kehitysehdotuksia Visit Ålandille. Opinnäytetyöprosessi kesti syyskuusta 2019 vuoden 2020 huhtikuuhun.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus pohjautuu tietoon Ahvenanmaasta matkailun näkökulmasta, brändiin, matkailukohteen viestintään ja markkinointiin, imagoon sekä mielikuviin. Ahvenanmaan matkailussa keskitytään sen yleistietoon, matkailun tilastoihin, saavutettavuuteen, nähtävyyksiin, vetovoimatekijöihin, erottuvuuteen, markkinoinnin pääpainotukseen ja strategiaan, sekä kausiluonteisuuteen. Brändiä, markkinointiviestintää ja imagoa käsitellään matkailun näkökulmasta, ja mielikuvien vaikutus määritellään tutkimusta ajatellen. Teorian lähteinä toimii suomalainen ja kansainvälinen kirjallisuus, sekä Visit Ålandin ja sen yhteistyökumppaneiden tarjoamat materiaalit, julkaisut ja tilastot.
Tutkimuksen toteutuksen osiossa käsitellään opinnäytetyön kvantitatiivista, eli määrään perustuvaa tutkimusta, tutkimusmenetelmiä, tutkimusprosessin vaiheita, aineiston hankintaa, sekundaaridataa, sekä tutkimuksen luotettavuutta. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin sähköistä Webropol -kysymyslomaketta, jonka laatimista teoreettinen osuus tuki.
Webropol -kyselylomakkeeseen vastasi 120 nuorta henkilöä Etelä-Suomen kuudesta maakunnasta. Kysely julkaistiin ja jaettiin sosiaalisen median alustoilla ja verkkosivustoilla. Kysely suoritettiin 4.11. – 3.12.2019. Kysely kokosi vastauksia koskien nuorten aikuisten mielikuvia Ahvenanmaasta hiljaisen kauden matkakohteena.
Kyselylomakkeessa tiedusteltiin kohderyhmän edustajien ikää, kotikuntaa, sekä kuinka monta kertaa vastaaja on vieraillut Ahvenanmaalla sesonkikauden eli kesän tai hiljaisen kauden aikana. Taustatietojen lisäksi tutkimuskysely kartoitti mielikuvia avoimien, skaalaan perustuvien kysymyksien eli Likertin asteikon, sekä monivalintakysymysten avulla.
Kyselyn tutkimustuloksista voidaan päätellä, että vastaajien tietoisuus Ahvenanmaan hiljaisen kauden matkustuksesta ja aktiviteeteista on vähäinen, mutta suuri osa vastaajista on siitä kiinnostunut. Vastaajilta kerätyt mielikuvat keskittyivät mereen, saaristoon ja luontoon. Tulokset vahvistavat opinnäytetyön teoriaa. Tutkimuksen perusteella esitetään kehitysehdotuksia Visit Ålandille. Opinnäytetyöprosessi kesti syyskuusta 2019 vuoden 2020 huhtikuuhun.