Liiketoimintamalli uudelle viinin maahantuontiyritykselle - keskiössä tuontiprosessi sekä asiakasprosessin mallintaminen
Wiberg, Robin (2020)
Wiberg, Robin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138746
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee perusteilla olevan maahantuontiyrityksen tuontiprosessia ja asiakasprosessia. Työssä selvitettiin maahantuontiprosessin rakentuminen, sen vaiheet, sen osapuolet sekä siihen liittyvät luvat, lait ja säädökset. Keskeisiä asioita, joita työssä myös selvitettiin, oli liiketoimintamallin rakentuminen ja se, millainen hyvä liiketoimintamalli on. Viinien maahantuontialan tämänhetkisen tilanteen kartoittaminen sekä uudelle viinin maahantuontiyritykselle Suomesta mahdollisesti löytyvien asiakkaiden selvittäminen olivat myös keskeisiä aiheita tässä opinnäytetyössä. Työn tavoitteena oli lopuksi luoda opinnäytetyössä kyseessä olevalle yritykselle toimiva ja hyvä liiketoimintamalli, jonka avulla yritys erottuu kilpailijoistaan.
Teoriaosioon kerättiin tietoa laajasta määrästä niin kirjallisista, kuin elektronisistakin lähteistä. Teorian avulla selitettiin maahantuonnin perusperiaatteet, asiakassuhteiden perusteet sekä liiketoimintamallin rakenne.
Empiirisessä osiossa tietoa kerättiin puolistrukturoitujenhaasteluiden sekä informoitujen kyselyiden avulla. Empiiriseen osioon kerättyä tietoa käytettiin apuna liiketoimintamallin luomisessa kyseessä olevalle yritykselle.
Kyseessä oli tutkimuksellinen opinnäytetyö, joten edellä mainitut puolistrukturoiduthaastattelut ja informoidut kyselyt soveltuivat tiedonkeruumenetelmiksi todella hyvin. Vastanneiden määrä tiedonkeruuta varten oli kohtuullisen suuri, sillä vastauksia kerättiin yhteensä lähes kolmeltakymmeneltä taholta. Suuri määrä vastanneita mahdollisti suuren määrän arvokkaita vastauksia, ilman näitä vastauksia työn loppuunsaattaminen olisi ollut todella haastavaa. This study addresses the importing and customer processes of the underlying importing company that is in the work. This thesis explains how the importing process is constructed, the phases it has, the parties involved and the permits, laws and regulations relevant to the importing process. Another key topic was the creation of a business model for the company as well as figuring out what a good business model is like. The clarifying of the current situation of the wine import sector and the finding of potential customers to a new wine importing business in Finland was also vital in this thesis. The goal of this thesis was to create a good business model that will help the underlying company to differentiate itself from its competitors.
The theory section of this thesis made use of an extensive number of sources both books and electronic articles. The explanation of the basic principles of importing, customer relations and the structure of the business model is done through the theory.
The empiric section of the thesis is based on half constructed interviews and informed questioners. The information collected in the empiric section is used in crating the business model.
Half constructed interviews and informed questioners were used as the means of collecting information, these fit the purpose of the thesis well since the thesis is research based. The number of respondents for the research was quite comprehensive since it was collected from almost thirty different parties. The comprehensive sampling made possible the obtainment of large amount of valuable answers. Without these answers finishing the thesis would have been very difficult.
Teoriaosioon kerättiin tietoa laajasta määrästä niin kirjallisista, kuin elektronisistakin lähteistä. Teorian avulla selitettiin maahantuonnin perusperiaatteet, asiakassuhteiden perusteet sekä liiketoimintamallin rakenne.
Empiirisessä osiossa tietoa kerättiin puolistrukturoitujenhaasteluiden sekä informoitujen kyselyiden avulla. Empiiriseen osioon kerättyä tietoa käytettiin apuna liiketoimintamallin luomisessa kyseessä olevalle yritykselle.
Kyseessä oli tutkimuksellinen opinnäytetyö, joten edellä mainitut puolistrukturoiduthaastattelut ja informoidut kyselyt soveltuivat tiedonkeruumenetelmiksi todella hyvin. Vastanneiden määrä tiedonkeruuta varten oli kohtuullisen suuri, sillä vastauksia kerättiin yhteensä lähes kolmeltakymmeneltä taholta. Suuri määrä vastanneita mahdollisti suuren määrän arvokkaita vastauksia, ilman näitä vastauksia työn loppuunsaattaminen olisi ollut todella haastavaa.
The theory section of this thesis made use of an extensive number of sources both books and electronic articles. The explanation of the basic principles of importing, customer relations and the structure of the business model is done through the theory.
The empiric section of the thesis is based on half constructed interviews and informed questioners. The information collected in the empiric section is used in crating the business model.
Half constructed interviews and informed questioners were used as the means of collecting information, these fit the purpose of the thesis well since the thesis is research based. The number of respondents for the research was quite comprehensive since it was collected from almost thirty different parties. The comprehensive sampling made possible the obtainment of large amount of valuable answers. Without these answers finishing the thesis would have been very difficult.