Ruoan verkkokaupan kannattavuus : k Kauppakassi-palvelu Turun Osuuskaupassa
Korppinen, Roosa (2020)
Korppinen, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138838
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Turun Osuuskaupan ruoan verkkokaupan kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä sekä etsiä parannusehdotuksia, jotka tehostavat tilausten keräilytyötä ja henkilötyön optimointia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu ruoan verkkokaupan ja kannattavuuden määritelmistä. Lisäksi tarkastellaan kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä ja sitä, miten henkilötyön optimointi vaikuttaa kannattavuuteen. Empiirisessä osassa tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti haastatteluiden ja havainnoinnin avulla. Haastattelemalla saatiin työntekijöiden näkemys palvelun parissa työskentelystä ja sen tuottamisesta. Havainnoimalla työn suorittamista etsittiin muutosta vaativia tekijöitä.
Tutkimustulosten perusteella kohdeyrityksen ruoan verkkokaupan keräilytyön ja henkilötyön optimoinnin pääpiirteet ovat kunnossa lukuun ottamatta muutamia kehitettäviä asioita. Tällaisia ovat työvälineiden saatavuuden varmistaminen ja taukojen aikatauluttaminen työpäivän aikana. Lisäksi asiakas tulee palvella asiakaspalvelussa tavoin, joihin verkkokaupan palvelu on luotu – asiakkaan silmin nopeasti ja vaivattomasti. Myös illan viimeisten tuntien töihin tulee kiinnittää enemmän huomiota. Panostamalla näihin tekijöihin ruoan verkkokaupan kannattavuutta voidaan parantaa ja palvelua kehittää. The aim of the thesis was to study the factors that affect to profitability and to look for suggestions which increase the efficiency of order collection work and help to optimize the planning work.
The theoretical framework of the thesis consists of the definitions of online grocery and profitability and the factors that affect on profitability. In the empirical part of the thesis the research has been carried out qualitatively through interviews and observation. The interviews helped to understand employee’s view of service and an observation was used to find the things that need to change.
Based on the research results, outlines of order collection work and work optimization are in order except for a few things to develop. These include ensuring the availability of work equipment and scheduling breaks during the work day. In addition, the customer must be served in the ways for which the service was created – quickly and effortlessly. More attention should also be paid to the work task performed during the last working hours of the evening. By investing in these factors the profitability of the online grocery can be improved and the service developed.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu ruoan verkkokaupan ja kannattavuuden määritelmistä. Lisäksi tarkastellaan kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä ja sitä, miten henkilötyön optimointi vaikuttaa kannattavuuteen. Empiirisessä osassa tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti haastatteluiden ja havainnoinnin avulla. Haastattelemalla saatiin työntekijöiden näkemys palvelun parissa työskentelystä ja sen tuottamisesta. Havainnoimalla työn suorittamista etsittiin muutosta vaativia tekijöitä.
Tutkimustulosten perusteella kohdeyrityksen ruoan verkkokaupan keräilytyön ja henkilötyön optimoinnin pääpiirteet ovat kunnossa lukuun ottamatta muutamia kehitettäviä asioita. Tällaisia ovat työvälineiden saatavuuden varmistaminen ja taukojen aikatauluttaminen työpäivän aikana. Lisäksi asiakas tulee palvella asiakaspalvelussa tavoin, joihin verkkokaupan palvelu on luotu – asiakkaan silmin nopeasti ja vaivattomasti. Myös illan viimeisten tuntien töihin tulee kiinnittää enemmän huomiota. Panostamalla näihin tekijöihin ruoan verkkokaupan kannattavuutta voidaan parantaa ja palvelua kehittää.
The theoretical framework of the thesis consists of the definitions of online grocery and profitability and the factors that affect on profitability. In the empirical part of the thesis the research has been carried out qualitatively through interviews and observation. The interviews helped to understand employee’s view of service and an observation was used to find the things that need to change.
Based on the research results, outlines of order collection work and work optimization are in order except for a few things to develop. These include ensuring the availability of work equipment and scheduling breaks during the work day. In addition, the customer must be served in the ways for which the service was created – quickly and effortlessly. More attention should also be paid to the work task performed during the last working hours of the evening. By investing in these factors the profitability of the online grocery can be improved and the service developed.