Markkinointiautomaation käyttö yrityksissä Etelä-Pohjanmaalla
Ylimäki, juha (2020)
Ylimäki, juha
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138878
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää markkinoinnin automaation käytön yleisyyttä Etelä-Pohjanmaan alueella toimivissa yrityksissä, yrityksien kiinnostusta, valmiuksia ja käytön esteitä sekä ongelmakohtia markkinoinnin automaation käyttöönotossa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan tarvittaessa hyödyntää järjestettäessä koulutuksia yrittäjille.
Tutkimus toteutettiin sekä määrällisellä että laadullisella tutkimusmenetelmällä. Laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin yrityksiä. Haastattelujen tuloksia käytettiin kirjallisen materiaalin tukena laadittaessa määrällisen tutkimuksen kysymyksiä. Kysymykset olivat monivalintakysymyksiä, joista osassa oli myös avoin vastausmahdollisuus. Kysely lähetettiin Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin rekisteristä, ja siihen saatiin vastauksia 67 kpl.
Tulosten perusteella markkinoinnin automaation käyttö on vielä vähäistä Etelä-Pohjanmaan alueella. Lisäksi yritykset käyttävät ohjelmien suppeita versioita. Kyselyn perusteella markkinointiautomaatioon liityvä tietotaito on kuitenkin yleisesti vähäistä ja monet yritykset olisivat valmiita kuulemaan ominaisuuksista lisää ja jossain määrin kiinnostuneita markkinoinnin automaation käyttöönotosta. Lähes kaikki markkinoinnin automaation käyttäjät olisivat myös kiinnostuneet lisäkoulutuksesta.
Tutkimus toteutettiin sekä määrällisellä että laadullisella tutkimusmenetelmällä. Laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin yrityksiä. Haastattelujen tuloksia käytettiin kirjallisen materiaalin tukena laadittaessa määrällisen tutkimuksen kysymyksiä. Kysymykset olivat monivalintakysymyksiä, joista osassa oli myös avoin vastausmahdollisuus. Kysely lähetettiin Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin rekisteristä, ja siihen saatiin vastauksia 67 kpl.
Tulosten perusteella markkinoinnin automaation käyttö on vielä vähäistä Etelä-Pohjanmaan alueella. Lisäksi yritykset käyttävät ohjelmien suppeita versioita. Kyselyn perusteella markkinointiautomaatioon liityvä tietotaito on kuitenkin yleisesti vähäistä ja monet yritykset olisivat valmiita kuulemaan ominaisuuksista lisää ja jossain määrin kiinnostuneita markkinoinnin automaation käyttöönotosta. Lähes kaikki markkinoinnin automaation käyttäjät olisivat myös kiinnostuneet lisäkoulutuksesta.