Vastuullisen liiketoiminnan raportointi ja kannattavuuden arviointi pk-yrityksessä : case yritysvastuun toteutuminen Toyota-jälleenmyyjällä ja raportointi sidosryhmille
Lautsamo, Eppu (2020)
Lautsamo, Eppu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138896
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka pk-yrityksen tulisi raportoida vastuullisuudestaan sen sidosryhmille. Lisäksi työssä arvioidaan myös vastuullisen toiminnan kannattavuutta.
Työ toteutetaan yhteistyönä toimeksiantajan kanssa, joka toimii Suomessa Toyota -merkkisten autojen jälleenmyyjänä. Yritys haluaa, että sen toiminnasta tehdään vastuullisuusraportti, jotta se voi osoittaa sidosryhmilleen olevansa vastuullinen toimija autoalalla. Raportti muodostuu tämän työn lopputuloksena, joka luovutetaan toimeksiantajan omaan käyttöön. Sitä ei julkaista opinnäytetyön yhteydessä.
Teoriaosuus käsittelee yritysvastuuta, jossa selvitetään, mitä termillä tarkoitetaan ja mistä se on saanut alkunsa. Osuudessa myös selvitetään, kuinka yritysvastuusta tulisi raportoida sekä miten kannattavuutta tulisi tarkastella vastuullisuuden näkökulmasta. Käsiteltyä teoriaa on hyödynnetty case-yrityksen vastuullisuusohjelman sisällön ryhmittelyssä ja arvioinnissa sekä vastuullisuusraportin suunnittelussa. Teorian avulla on myös selvitetty, mihin asioihin case-yrityksessä tulee kiinnittää huomiota vastuullisen toiminnan kannattavuuden arvioinnissa. Aineisto on kerätty julkisen hallinnon tietokannoista, yritysvastuuta käsittelevästä kirjallisuudesta ja Suomen lainsäädännöstä.
Empiirinen osa toteutetaan tapaustutkimuksena, jossa hyödynnetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tässä osassa selvitetään, kuinka vastuullisuus on toteutunut toimeksiantajan toiminnassa sekä arvioidaan sen kannattavuutta.
Tutkimusaineisto on kerätty toimeksiantajan sisäisestä materiaalista sekä yrityksen ja Toyota Suomen verkkosivuilta.
Lopputuloksena toimeksiantajalle syntyi asiakas- ja markkinointiystävällinen vastuullisuusraportti, jonka se ottaa käyttöön mahdollisimman pian. Tämä työ toimii myös hyvänä ohjeena kaikille muillekin pk-yrityksille, jotka haluavat parantaa toimintansa läpinäkyvyyttä. Lisäksi tuloksista voidaan päätellä, että pk-yrityksen on kannattavaa toimia vastuullisesti, varsinkin pitkällä aikavälillä. The purpose of this thesis is to find out how an SME should report its responsibility to its stakeholders. In addition, the work also assesses the profitability of responsible operations.
The work is carried out in co-operation with a commissioner who operates a Toyota-branded car dealer in Finland. The company wants a responsibility report on its operations so that it can demonstrate to its stakeholders that it is a responsible player in the automotive industry. The report is the result of this work, which is given to the commissioner for its own use. It is not published in connection with the thesis.
The theoretical part addressed corporate responsibility, which explains what the term means and where it originated. The section also explains how corporate responsibility should be reported and how profitability should be viewed from the perspective of responsibility. The discussed theory has been utilized in the grouping and evaluation of the content of the case company's responsibility program and in the planning of the responsibility report. The theory has also been used to find out what issues a case company should pay attention to when assessing the profitability of responsible operation. The material has been collected from public administration databases, literature on corporate responsibility and Finnish legislation.
The empirical part is carried out as a case study, which utilizes a qualitative research method. This section explains how responsibility has been realized in the commissioner’s operations and evaluates its profitability. The research material has been collected from the commissioner’s internal material and from the company's and Toyota Finland's websites.
The result was a customer- and marketing-friendly responsibility report for the commissioner, which it will implement as soon as possible. This work also serves as a good guide for all other SMEs that want to improve the transparency of their operations. In addition, the results suggest that it is profitable for an SME to act responsibly, especially in the long run.
Työ toteutetaan yhteistyönä toimeksiantajan kanssa, joka toimii Suomessa Toyota -merkkisten autojen jälleenmyyjänä. Yritys haluaa, että sen toiminnasta tehdään vastuullisuusraportti, jotta se voi osoittaa sidosryhmilleen olevansa vastuullinen toimija autoalalla. Raportti muodostuu tämän työn lopputuloksena, joka luovutetaan toimeksiantajan omaan käyttöön. Sitä ei julkaista opinnäytetyön yhteydessä.
Teoriaosuus käsittelee yritysvastuuta, jossa selvitetään, mitä termillä tarkoitetaan ja mistä se on saanut alkunsa. Osuudessa myös selvitetään, kuinka yritysvastuusta tulisi raportoida sekä miten kannattavuutta tulisi tarkastella vastuullisuuden näkökulmasta. Käsiteltyä teoriaa on hyödynnetty case-yrityksen vastuullisuusohjelman sisällön ryhmittelyssä ja arvioinnissa sekä vastuullisuusraportin suunnittelussa. Teorian avulla on myös selvitetty, mihin asioihin case-yrityksessä tulee kiinnittää huomiota vastuullisen toiminnan kannattavuuden arvioinnissa. Aineisto on kerätty julkisen hallinnon tietokannoista, yritysvastuuta käsittelevästä kirjallisuudesta ja Suomen lainsäädännöstä.
Empiirinen osa toteutetaan tapaustutkimuksena, jossa hyödynnetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tässä osassa selvitetään, kuinka vastuullisuus on toteutunut toimeksiantajan toiminnassa sekä arvioidaan sen kannattavuutta.
Tutkimusaineisto on kerätty toimeksiantajan sisäisestä materiaalista sekä yrityksen ja Toyota Suomen verkkosivuilta.
Lopputuloksena toimeksiantajalle syntyi asiakas- ja markkinointiystävällinen vastuullisuusraportti, jonka se ottaa käyttöön mahdollisimman pian. Tämä työ toimii myös hyvänä ohjeena kaikille muillekin pk-yrityksille, jotka haluavat parantaa toimintansa läpinäkyvyyttä. Lisäksi tuloksista voidaan päätellä, että pk-yrityksen on kannattavaa toimia vastuullisesti, varsinkin pitkällä aikavälillä.
The work is carried out in co-operation with a commissioner who operates a Toyota-branded car dealer in Finland. The company wants a responsibility report on its operations so that it can demonstrate to its stakeholders that it is a responsible player in the automotive industry. The report is the result of this work, which is given to the commissioner for its own use. It is not published in connection with the thesis.
The theoretical part addressed corporate responsibility, which explains what the term means and where it originated. The section also explains how corporate responsibility should be reported and how profitability should be viewed from the perspective of responsibility. The discussed theory has been utilized in the grouping and evaluation of the content of the case company's responsibility program and in the planning of the responsibility report. The theory has also been used to find out what issues a case company should pay attention to when assessing the profitability of responsible operation. The material has been collected from public administration databases, literature on corporate responsibility and Finnish legislation.
The empirical part is carried out as a case study, which utilizes a qualitative research method. This section explains how responsibility has been realized in the commissioner’s operations and evaluates its profitability. The research material has been collected from the commissioner’s internal material and from the company's and Toyota Finland's websites.
The result was a customer- and marketing-friendly responsibility report for the commissioner, which it will implement as soon as possible. This work also serves as a good guide for all other SMEs that want to improve the transparency of their operations. In addition, the results suggest that it is profitable for an SME to act responsibly, especially in the long run.