Perehdytysprosessin kehittäminen oppijan näkökulmasta
Toropainen, Minna (2020)
Toropainen, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138873
Tiivistelmä
Perehdytysprosessi on tärkeä niin uudelle työntekijälle kuin organisaatiolle. Tämä johtuu siitä, että nykyään vaihdetaan useammin työpaikkaa ja organisaation on saatava uusi työntekijä nopeasti perehdytettyä osaavaksi ja sitoutuneeksi työntekijäksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille kehitysehdotuksia, miten perehdytystä voisi kehittää organisaatiossa yksilön oppimisen kannalta. Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea työntekijää, joilla on eri pituiset työkokemukset organisaatiossa. Yksi haastateltavista on myös toiminut perehdyttäjänä.
Tutkimustulos osoittaa, että perehdytysprosessi koetaan tärkeäksi, mutta kyseisellä osastolla perehdytysprosessi jää ontuvaksi. Työntekijät toivovat enemmän järjestelmällistä perehdytystä, jotta he saisivat kokonaiskuvan työtehtävistä. Perehdyttäjän rooli koetaan tärkeäksi ja perehdyttäjä tulisi aina olla erikseen nimetty ja 100 prosenttisesti tavoitettavissa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille kehitysehdotuksia, miten perehdytystä voisi kehittää organisaatiossa yksilön oppimisen kannalta. Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea työntekijää, joilla on eri pituiset työkokemukset organisaatiossa. Yksi haastateltavista on myös toiminut perehdyttäjänä.
Tutkimustulos osoittaa, että perehdytysprosessi koetaan tärkeäksi, mutta kyseisellä osastolla perehdytysprosessi jää ontuvaksi. Työntekijät toivovat enemmän järjestelmällistä perehdytystä, jotta he saisivat kokonaiskuvan työtehtävistä. Perehdyttäjän rooli koetaan tärkeäksi ja perehdyttäjä tulisi aina olla erikseen nimetty ja 100 prosenttisesti tavoitettavissa.