Syntyykö risteilykipinä laivavierailulla?
Niemi, Mariia (2020)
Niemi, Mariia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138898
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee asiakastapahtuman käyttöä markkinoinnin välineenä, eli tapahtumamarkkinointia. Toimeksiantajana opinnäytetyössä on matkatoimisto Risteilykeskus, joka on osa matkanjärjestäjä Travel Specialist Group Oy:ta. Tutkimukseni keskittyy toimeksiantajani järjestämiin asiakastapahtumiin, laivavierailuihin.
Laivavierailut ovat muutaman tunnin kestoisia vierailuita Helsingissä vieraileviin kansainvälisiin risteilijöihin. Laivavierailun aikana vierailijat pääsevät tutustumaan tarkemmin risteilijään, sen tarjoamiin palveluihin sekä varustamoon. Vierailun tavoitteena on syventää vierailijoiden tuntemusta kansainvälisistä risteilyistä ja innostaa matkan varaamiseen. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, ovatko laivavierailut onnistuneet herättämään vierailijoissa kiinnostuksen kansainvälisistä risteilyistä ja kuinka moni vierailijoista on varannut risteilyn.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu kansainvälisistä risteilyistä sekä tapahtumamarkkinoinnista. Teoriaosuus määrittelee kansainvälisten risteilyt, sekä esittelee tarkemmin kasvavia risteilymarkkinoita. Tapahtumamarkkinoinnin tavoitteet ja vahvuudet esitellään myös tarkemmin. Tapahtumamarkkinoinnin käyttö yrityksissä on kasvussa, sillä sen avulla voidaan paremmin tuoda esiin palvelujen tai tuotteiden ominaisuuksia, luoda positiivista brändikuvaa ja kasvattaa myyntiä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella, eli määrällisellä menetelmällä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka toteutettiin Webropol – ohjelmalla. Sähköinen kyselylomake oli auki vastauksille helmikuussa 2020 kaksi viikkoa. Vastauksia kyselyyn kertyi 196 kappaletta, vastausprosentin ollessa 44%. Kyselylomake lähetettiin vuosina 2018 ja 2019 laivavierailun varanneille henkilöille.
Tutkimuksen tulokset vastasivat tutkimusongelmaan, ja tulosten perusteella voidaan arvioida, että laivavierailut herättävät kiinnostuksen risteilyistä ja innostavat myös matkan varaamiseen. Vastaajista 42% oli varannut risteilyn vierailun jälkeen ja varaamatta jättäneistä suurin osa oli harkinnut risteilyä. Vastaajat olivat pääosin hyvin tyytyväisiä laivavierailuihin ja pitivät niitä hyödyllisinä. Tutkimustuloksista selviää myös, että etenkin Risteilykeskuksen toimintaan vastaajat ovat olleet erityisen tyytyväisiä ja laivavierailun jälkeen suurin osa vastaajista voisi kuvitella käyttävänsä Risteilykeskuksen palveluja.
Laivavierailut ovat muutaman tunnin kestoisia vierailuita Helsingissä vieraileviin kansainvälisiin risteilijöihin. Laivavierailun aikana vierailijat pääsevät tutustumaan tarkemmin risteilijään, sen tarjoamiin palveluihin sekä varustamoon. Vierailun tavoitteena on syventää vierailijoiden tuntemusta kansainvälisistä risteilyistä ja innostaa matkan varaamiseen. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, ovatko laivavierailut onnistuneet herättämään vierailijoissa kiinnostuksen kansainvälisistä risteilyistä ja kuinka moni vierailijoista on varannut risteilyn.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu kansainvälisistä risteilyistä sekä tapahtumamarkkinoinnista. Teoriaosuus määrittelee kansainvälisten risteilyt, sekä esittelee tarkemmin kasvavia risteilymarkkinoita. Tapahtumamarkkinoinnin tavoitteet ja vahvuudet esitellään myös tarkemmin. Tapahtumamarkkinoinnin käyttö yrityksissä on kasvussa, sillä sen avulla voidaan paremmin tuoda esiin palvelujen tai tuotteiden ominaisuuksia, luoda positiivista brändikuvaa ja kasvattaa myyntiä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella, eli määrällisellä menetelmällä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka toteutettiin Webropol – ohjelmalla. Sähköinen kyselylomake oli auki vastauksille helmikuussa 2020 kaksi viikkoa. Vastauksia kyselyyn kertyi 196 kappaletta, vastausprosentin ollessa 44%. Kyselylomake lähetettiin vuosina 2018 ja 2019 laivavierailun varanneille henkilöille.
Tutkimuksen tulokset vastasivat tutkimusongelmaan, ja tulosten perusteella voidaan arvioida, että laivavierailut herättävät kiinnostuksen risteilyistä ja innostavat myös matkan varaamiseen. Vastaajista 42% oli varannut risteilyn vierailun jälkeen ja varaamatta jättäneistä suurin osa oli harkinnut risteilyä. Vastaajat olivat pääosin hyvin tyytyväisiä laivavierailuihin ja pitivät niitä hyödyllisinä. Tutkimustuloksista selviää myös, että etenkin Risteilykeskuksen toimintaan vastaajat ovat olleet erityisen tyytyväisiä ja laivavierailun jälkeen suurin osa vastaajista voisi kuvitella käyttävänsä Risteilykeskuksen palveluja.