Vanhempien osallisuus lapsen toimintaterapian tavoiteasettelussa: Vanhempien kertomuksia
Kalliokoski, Hanna (2020)
Kalliokoski, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138811
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kerätä vanhempien käsityksiä osallisuudestaan lapsensa toimintaterapian tavoitteenasettelussa. Tavoite oli tämän avulla lisätä ymmärrystä siitä missä määrin lapsen toimintaterapiaprosessissa, erityisesti tavoitteenasetteluvaiheessa, toteutuu perhekeskeisyys ja vanhempien osallisuus. Viitekehykseksi valittiin inhimillisen toiminnan malli MOHO.
Tutkimusmetodina käytettiin laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin Facebookin eri vanhempain vertaisryhmistä pyytämällä jäseniä kirjoittamaan omista kokemuksistaan lapsensa toimintaterapiasta ja sen tavoitteenasetteluvaiheesta. Keräysmetodina oli Webropol-kyselyohjelma. Vastaajia oli neljä. Analyysimenetelminä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja diskurssianalyysiä.
Tuloksina voitiin havaita, että vanhempien käyttämät ilmaisut viittaavat heidän tunteneen lapsensa toimintaterapian tavoitteenasettelussa osallistumista. Heitä arvostettiin ja kuunneltiin oman lapsensa asiantuntijoina, he saivat tehdä valintoja ja vaikuttaa asioihin. Tästä pääteltiin vanhempien osallisuuden toteutuneen. Ilmiöistä löydettiin edellisten lisäksi myös yhteistyön sekä ympäristön ja muiden lasta hoitavien aikuisten huomioimisen viitteitä. Tuloksissa päädyttiin siihen, että myös perhekeskeisyys esiintyy vanhempien teksteissä. Lisähuomiona havaittiin vanhempien kaipaavan toimintaterapeutin asiantuntijuutta valinnoissa. Tämän ei todettu olevan osallisuutta tai perhekeskeisyyttä poissulkevaa, koska se oli vanhempien oma tarve ja toive.
Perustuen vanhempien kuvauksiin toimintaterapiassa vaikuttaa toteutuvan MOHOn teoriaan kuuluvat toimintatavat perhekeskeisyyden ja osallisuuden osalta.
Tutkimusmetodina käytettiin laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin Facebookin eri vanhempain vertaisryhmistä pyytämällä jäseniä kirjoittamaan omista kokemuksistaan lapsensa toimintaterapiasta ja sen tavoitteenasetteluvaiheesta. Keräysmetodina oli Webropol-kyselyohjelma. Vastaajia oli neljä. Analyysimenetelminä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja diskurssianalyysiä.
Tuloksina voitiin havaita, että vanhempien käyttämät ilmaisut viittaavat heidän tunteneen lapsensa toimintaterapian tavoitteenasettelussa osallistumista. Heitä arvostettiin ja kuunneltiin oman lapsensa asiantuntijoina, he saivat tehdä valintoja ja vaikuttaa asioihin. Tästä pääteltiin vanhempien osallisuuden toteutuneen. Ilmiöistä löydettiin edellisten lisäksi myös yhteistyön sekä ympäristön ja muiden lasta hoitavien aikuisten huomioimisen viitteitä. Tuloksissa päädyttiin siihen, että myös perhekeskeisyys esiintyy vanhempien teksteissä. Lisähuomiona havaittiin vanhempien kaipaavan toimintaterapeutin asiantuntijuutta valinnoissa. Tämän ei todettu olevan osallisuutta tai perhekeskeisyyttä poissulkevaa, koska se oli vanhempien oma tarve ja toive.
Perustuen vanhempien kuvauksiin toimintaterapiassa vaikuttaa toteutuvan MOHOn teoriaan kuuluvat toimintatavat perhekeskeisyyden ja osallisuuden osalta.