Tukiviittomat kommunikaatiota tukevana menetelmänä päiväkodissa
Sakari, Jenni (2020)
Sakari, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118350
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tarkastella Huittislaisen päiväkodin tukiviittomien käyttöä ja toiminnallisesti tukea ja ohjeistaa päiväkodin henkilöstöä innostumaan ja motivoitumaan tukiviittomien käytöstä. Työn tuloksena syntyi tukiviittomien materiaalipaketti, joka on suunnattu juuri työni kohteena olevalle päiväkotiryhmälle.
Opinnäytetyön teoriassa käsittelin varhaiskasvatuksen lisäksi varhaiskasvatuksen erityisyyttä ja tukiviittomia kommunikaatiota tukevana menetelmänä niin lapsen, aikuisen kuin päiväkotiryhmän näkökulmasta. Tässä työssä käytän työni kohteena olevasta päiväkodista ja ryhmästä yleisiä nimityksiä tietosuojan säilyttämiseksi. Sen takia päiväkodin tai ryhmän nimeä ei tulla mainitsemaan työssä.
Kommunikaation erilaiset menetelmät ovat entistä enemmän käytössä päiväkodeissa. Vaikka päiväkodissa ei olisi haasteita vuorovaikutuksessa tai kommunikaation kehityksessä, päiväkodeissa käytetään struktuuria ja kuvia helpottamaan arkea ja päivärytmiä. Tukiviittomat yleistyvät myös päiväkodeissa, sillä tukiviittomiin liittyy entistä enemmän oppimismateriaaleja ja tietoisuus niiden käytöstä lisääntyy. Siksi tukiviittomien käyttö kommunikaatiota tukevana menetelmänä on ajankohtainen aihe tutkittavaksi.
Opinnäytetyön teoriassa käsittelin varhaiskasvatuksen lisäksi varhaiskasvatuksen erityisyyttä ja tukiviittomia kommunikaatiota tukevana menetelmänä niin lapsen, aikuisen kuin päiväkotiryhmän näkökulmasta. Tässä työssä käytän työni kohteena olevasta päiväkodista ja ryhmästä yleisiä nimityksiä tietosuojan säilyttämiseksi. Sen takia päiväkodin tai ryhmän nimeä ei tulla mainitsemaan työssä.
Kommunikaation erilaiset menetelmät ovat entistä enemmän käytössä päiväkodeissa. Vaikka päiväkodissa ei olisi haasteita vuorovaikutuksessa tai kommunikaation kehityksessä, päiväkodeissa käytetään struktuuria ja kuvia helpottamaan arkea ja päivärytmiä. Tukiviittomat yleistyvät myös päiväkodeissa, sillä tukiviittomiin liittyy entistä enemmän oppimismateriaaleja ja tietoisuus niiden käytöstä lisääntyy. Siksi tukiviittomien käyttö kommunikaatiota tukevana menetelmänä on ajankohtainen aihe tutkittavaksi.