Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Terveysvaikutuksia, yhdenvertaisuutta ja työpaikkoja : golfin yhteiskunnallinen vaikuttavuus -esitteen sisältösuunnitelma
Voss, Marika (2020)
Voss, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138949
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen produkti, jonka lopputuloksena on sisältösuunnitelma golfin yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta kertovaan Golf Suomessa -esitteeseen. Työn toimeksiantaja on Suomen Golfliitto ry, jossa opinnäytetyön tekijä työskentelee viestintävastaavana.
Käytännönläheinen aihe valikoitui osana Golfliiton viestinnän suunnittelua, jossa vaikuttajaviestinnässä koettiin selkeä tarve. Esite on ensimmäinen askel Golfliiton laajemmassa vai-kuttajaviestintäprojektissa. Vaikuttajaviestinnällä ei tarkoiteta tässä opinnäytetyössä sosiaalisen median vaikuttajia vaan eritasoisia päättäjiä kuten ministeriöt, kaupungit ja kunnat sekä erilaiset virastot. Esite tulee käyttöön sekä Golfliitolle että sen 128 jäsenseuralle, ja toimii keskustelun avauksena tapaamisissa sekä tuo esiin ajankohtaisia faktoja päätöstenteon tueksi.
Golf on yli 140 000 pelaajallaan Suomen suurin laji rekisteröityneillä harrastajilla mitattuna, ja siksi merkittävä aikuisväestön liikuttaja. Tämän myötä golf vaikuttaa positiivisesti myös kansanterveyteen ja kansantalouteen. Golf Suomessa -esitteellä halutaan tuoda paremmin esiin ja näkyväksi lajin yleisyyttä, sen tutkittuja hyötyjä ja vaikutusta yhteiskuntaan. Isossa kuvassa tavoitteena on myös golfin arkipäiväistäminen ja vanhentuneiden mielikuvien muokkaaminen. Sisältösuunnitelman tavoitteena on koota faktat golfin yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta päättäjille kohdistetussa tiiviissä ja kiinnostavassa muodossa.
Sisältösuunnitelma on toteutettu asiantuntijahaastatteluilla sekä opinnäytetyön kirjoittajan kokemuksellisesta tietoa ja kotimaisia ja ulkomaisia lähteitä hyödyntäen. Suunnittelussa on myös benchmarkattu ulkomaisten golf-organisaatioiden vastaavia julkaisuja. Sisällön teoreettisena pohjana toimivat vaikuttajaviestintään, nonprofit-organisaatioiden markkinointiin ja viestinnän etiikkaan perehtyminen. Lisäksi Golfliiton vaikuttajaviestinnän sidosryhmät ja siten esitteen kohderyhmä määritellään sidosryhmäteoriaa hyödyntäen, ja niiden intressit otetaan sidosryhmäteorian mukaisesti vahvasti huomioon myös sisällön laatimisessa.
Opinnäytetyö koskee vain esitteen sisältösuunnitelmaa, sillä visuaalinen ulkoasu tulee suoraan liiton brändiohjeistuksesta. Lopullinen taitettu versio kuvineen tehdään myöhemmin vuoden 2020 aikana, mikä ei myöskään sopinut opinnäytetyön aikatauluun.
Opinnäytetyö on toteutettu kevään 2020 aikana.
Toimeksiantaja Golfliitto antoi palautetta läpi koko prosessin ja oli erittäin tyytyväinen lopulliseen sisältösuunnitelmaan ja sen painotuksiin. Suunnitelma on luettavissa kokonaisuudessaan liitteessä 1.
Käytännönläheinen aihe valikoitui osana Golfliiton viestinnän suunnittelua, jossa vaikuttajaviestinnässä koettiin selkeä tarve. Esite on ensimmäinen askel Golfliiton laajemmassa vai-kuttajaviestintäprojektissa. Vaikuttajaviestinnällä ei tarkoiteta tässä opinnäytetyössä sosiaalisen median vaikuttajia vaan eritasoisia päättäjiä kuten ministeriöt, kaupungit ja kunnat sekä erilaiset virastot. Esite tulee käyttöön sekä Golfliitolle että sen 128 jäsenseuralle, ja toimii keskustelun avauksena tapaamisissa sekä tuo esiin ajankohtaisia faktoja päätöstenteon tueksi.
Golf on yli 140 000 pelaajallaan Suomen suurin laji rekisteröityneillä harrastajilla mitattuna, ja siksi merkittävä aikuisväestön liikuttaja. Tämän myötä golf vaikuttaa positiivisesti myös kansanterveyteen ja kansantalouteen. Golf Suomessa -esitteellä halutaan tuoda paremmin esiin ja näkyväksi lajin yleisyyttä, sen tutkittuja hyötyjä ja vaikutusta yhteiskuntaan. Isossa kuvassa tavoitteena on myös golfin arkipäiväistäminen ja vanhentuneiden mielikuvien muokkaaminen. Sisältösuunnitelman tavoitteena on koota faktat golfin yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta päättäjille kohdistetussa tiiviissä ja kiinnostavassa muodossa.
Sisältösuunnitelma on toteutettu asiantuntijahaastatteluilla sekä opinnäytetyön kirjoittajan kokemuksellisesta tietoa ja kotimaisia ja ulkomaisia lähteitä hyödyntäen. Suunnittelussa on myös benchmarkattu ulkomaisten golf-organisaatioiden vastaavia julkaisuja. Sisällön teoreettisena pohjana toimivat vaikuttajaviestintään, nonprofit-organisaatioiden markkinointiin ja viestinnän etiikkaan perehtyminen. Lisäksi Golfliiton vaikuttajaviestinnän sidosryhmät ja siten esitteen kohderyhmä määritellään sidosryhmäteoriaa hyödyntäen, ja niiden intressit otetaan sidosryhmäteorian mukaisesti vahvasti huomioon myös sisällön laatimisessa.
Opinnäytetyö koskee vain esitteen sisältösuunnitelmaa, sillä visuaalinen ulkoasu tulee suoraan liiton brändiohjeistuksesta. Lopullinen taitettu versio kuvineen tehdään myöhemmin vuoden 2020 aikana, mikä ei myöskään sopinut opinnäytetyön aikatauluun.
Opinnäytetyö on toteutettu kevään 2020 aikana.
Toimeksiantaja Golfliitto antoi palautetta läpi koko prosessin ja oli erittäin tyytyväinen lopulliseen sisältösuunnitelmaan ja sen painotuksiin. Suunnitelma on luettavissa kokonaisuudessaan liitteessä 1.