Nuorten ohjaaminen Kelan nuorille suunnattuun ammatilliseen kuntoutukseen lastensuojelussa
Vihanti, Anniina; Tyni, Fanni (2020)
Vihanti, Anniina
Tyni, Fanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128679
Tiivistelmä
Sijoitetuilla nuorilla on ikätovereitaan enemmän toimintakyvyn haasteita, joten heillä löytyy myös enemmän tarvetta Kelan nuorille suunnatulle ammatilliselle kuntoutukselle. Kelan nuorten ammatillisessa kuntoutuksessa tapahtui lakiuudistus vuonna 2019, jonka mukaisesti nuori ei tarvitse enää lääkärin B-lausuntoa hakeutuessaan palvelun piiriin. Nuorten
ammatillisen kuntoutuksen tavoitteena on tukea ja edistää syrjäytyneiden ja hankalassa
elämäntilanteessa olevien nuorten toimintakykyä, elämänhallintaa sekä valmiuksia opiskella ja työllistyä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä Kelan nuorille
suunnatusta ammatillisesta kuntoutuksesta alan ammattilaisille, ja opinnäytetyön tavoitteena oli teemahaastattelun avulla selvittää, miten nuoria ohjataan Kelan nuorten ammatilliseen kuntoutukseen lastensuojelussa, jossa näitä sijoitettuja nuoria on.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla, jonka teemat nousivat opinnäytetyön teoreettisesta viitekehyksestä. Teemoja olivat Kelan ammatillinen kuntoutus nuorille, nuorten toimintakyvyn
aleneminen, lastensuojelu ja ohjaaminen. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Haastatteluun osallistui neljä lastensuojelussa työskentelevää ohjaajaa.
Johtopäätöksenä todetaan, että ohjaajilla ei ole tarpeeksi tietämystä Kelan nuorten ammatillisesta kuntoutuksesta eikä ohjausta lastensuojelussa juurikaan tapahdu. Tällä hetkellä ei
ole olemassa selkeää tahoa, joka hoitaisi tästä palvelusta tiedottamista työntekijöille, eikä
myöskään sellaista tahoa, jonka vastuulla nuorten ohjaaminen Kelan nuorille suunnattuun
ammatilliseen kuntoutukseen olisi. Tiedonsaanti on työntekijöiden omalla vastuulla, joten
työntekijän oma aktiivisuus on avainasemassa. Olisi hyvä, että tiedotusta palveluista tapahtuisi enemmän esimerkiksi työnantajan, Kelan tai jonkin muun tahon toimesta.
ammatillisen kuntoutuksen tavoitteena on tukea ja edistää syrjäytyneiden ja hankalassa
elämäntilanteessa olevien nuorten toimintakykyä, elämänhallintaa sekä valmiuksia opiskella ja työllistyä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä Kelan nuorille
suunnatusta ammatillisesta kuntoutuksesta alan ammattilaisille, ja opinnäytetyön tavoitteena oli teemahaastattelun avulla selvittää, miten nuoria ohjataan Kelan nuorten ammatilliseen kuntoutukseen lastensuojelussa, jossa näitä sijoitettuja nuoria on.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla, jonka teemat nousivat opinnäytetyön teoreettisesta viitekehyksestä. Teemoja olivat Kelan ammatillinen kuntoutus nuorille, nuorten toimintakyvyn
aleneminen, lastensuojelu ja ohjaaminen. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Haastatteluun osallistui neljä lastensuojelussa työskentelevää ohjaajaa.
Johtopäätöksenä todetaan, että ohjaajilla ei ole tarpeeksi tietämystä Kelan nuorten ammatillisesta kuntoutuksesta eikä ohjausta lastensuojelussa juurikaan tapahdu. Tällä hetkellä ei
ole olemassa selkeää tahoa, joka hoitaisi tästä palvelusta tiedottamista työntekijöille, eikä
myöskään sellaista tahoa, jonka vastuulla nuorten ohjaaminen Kelan nuorille suunnattuun
ammatilliseen kuntoutukseen olisi. Tiedonsaanti on työntekijöiden omalla vastuulla, joten
työntekijän oma aktiivisuus on avainasemassa. Olisi hyvä, että tiedotusta palveluista tapahtuisi enemmän esimerkiksi työnantajan, Kelan tai jonkin muun tahon toimesta.