Stakeholders' requirements regarding wave energy technology : Wello Ltd
Kujanpää, Jere (2020)
Kujanpää, Jere
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118448
Tiivistelmä
Wello Oy on äskettäin muuttanut liiketoimintamalliansa valmiiksi rakennetun Penguin-aaltovoimalaitteensa myymisestä heidän nykyisen digitaalisen tuotteensa, Penguin Coren, myymiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yrityksen sidosryhmien vaatimukset, tarpeet ja huolenaiheet koskien Wellon aaltovoimateknologiaa ja -palveluita.
Uusiutuvan energian tekniikat, kuten aaltovoima sekä muut vähäpäästöiset tekniikat, ovat toimiva tapa vaikuttaa positiivisesti ilmastonmuutokseen. Kun toimitaan täysin uudella markkina-alueella sekä uuden tekniikan, kuten aaltovoiman, kanssa, on sidosryhmien ymmärtäminen erittäin tärkeää. Maailmanlaajuisesti aaltoenergialla on valtava potentiaali, ja Wellon aaltovoimateknologialla tätä potentiaalia voitaisiin hyödyntää.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostitse sidosryhmien jäsenille. Sidosryhmiä ovat muun muassa erilaiset aluekehittäjät, avomeritoimijat, telakat, sähköyhtiöt sekä konsultointiyritykset. Kysely luotiin yhteistyössä Wellon työntekijöiden kanssa ja siinä kartoitettiin sidosryhmien tarpeita, vaatimuksia ja huolenaiheita. Kysely lähetettiin sähköpostitse, sillä sidosryhmän jäsenet ovat jakautuneet ympäri maapalloa. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadullisia sekä määrällisiä menetelmiä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että Wellon liiketoimintamallin muutos oli toimiva ratkaisu. Helpottaakseen myyntiprosessia sekä toimintaa paikallisilla markkinoilla, yhteistyötä kannattaisi lisätä paikallisten yritysten kanssa. Markkinoinnissa tulisi hyödyntää ainakin ilmastonmuutokseen vaikuttamisen mahdollisuuksia sekä mahdollisuutta pitkäaikaiseen liiketoimintaan. Wello Ltd has recently changed their business strategy from selling and constructing the Penguin wave energy converter to selling their digital product, Penguin Core. Thus, the objective of the thesis was to examine what their stakeholders’ requirements, needs and concerns were regarding Wello’s wave energy technology products and services.
Renewable energy technologies, such as wave power and other low-CO2 technologies, are great ways to impact positively on the climate change. When operating in a new market area with a new technology, such as wave power, understanding the stakeholders’ needs is necessary. Wave energy has globally a massive potential, and with Wello’s wave energy technology, this potential could be tapped.
The data for the study was collected with an electronic stakeholder survey. The stakeholders included site developers, off-shore operators, shipyards, utility companies and consultation companies. The survey questions were created in cooperation with Wello’s staff, and they focused on the stakeholders’ requirements, needs and concerns. The stakeholder survey was sent via email because the stakeholders were geographically dispersed. The research data was analysed with qualitative methods with some quantitative aspects.
According to the results, changing Wello’s business strategy was a correct solution. Increasing cooperation with local business partners would make the sales process more convenient for the stakeholders. In marketing, Wello should promote the possibility to affect the climate change through positive actions and long-term business opportunities.
Uusiutuvan energian tekniikat, kuten aaltovoima sekä muut vähäpäästöiset tekniikat, ovat toimiva tapa vaikuttaa positiivisesti ilmastonmuutokseen. Kun toimitaan täysin uudella markkina-alueella sekä uuden tekniikan, kuten aaltovoiman, kanssa, on sidosryhmien ymmärtäminen erittäin tärkeää. Maailmanlaajuisesti aaltoenergialla on valtava potentiaali, ja Wellon aaltovoimateknologialla tätä potentiaalia voitaisiin hyödyntää.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostitse sidosryhmien jäsenille. Sidosryhmiä ovat muun muassa erilaiset aluekehittäjät, avomeritoimijat, telakat, sähköyhtiöt sekä konsultointiyritykset. Kysely luotiin yhteistyössä Wellon työntekijöiden kanssa ja siinä kartoitettiin sidosryhmien tarpeita, vaatimuksia ja huolenaiheita. Kysely lähetettiin sähköpostitse, sillä sidosryhmän jäsenet ovat jakautuneet ympäri maapalloa. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadullisia sekä määrällisiä menetelmiä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että Wellon liiketoimintamallin muutos oli toimiva ratkaisu. Helpottaakseen myyntiprosessia sekä toimintaa paikallisilla markkinoilla, yhteistyötä kannattaisi lisätä paikallisten yritysten kanssa. Markkinoinnissa tulisi hyödyntää ainakin ilmastonmuutokseen vaikuttamisen mahdollisuuksia sekä mahdollisuutta pitkäaikaiseen liiketoimintaan.
Renewable energy technologies, such as wave power and other low-CO2 technologies, are great ways to impact positively on the climate change. When operating in a new market area with a new technology, such as wave power, understanding the stakeholders’ needs is necessary. Wave energy has globally a massive potential, and with Wello’s wave energy technology, this potential could be tapped.
The data for the study was collected with an electronic stakeholder survey. The stakeholders included site developers, off-shore operators, shipyards, utility companies and consultation companies. The survey questions were created in cooperation with Wello’s staff, and they focused on the stakeholders’ requirements, needs and concerns. The stakeholder survey was sent via email because the stakeholders were geographically dispersed. The research data was analysed with qualitative methods with some quantitative aspects.
According to the results, changing Wello’s business strategy was a correct solution. Increasing cooperation with local business partners would make the sales process more convenient for the stakeholders. In marketing, Wello should promote the possibility to affect the climate change through positive actions and long-term business opportunities.