Asiakaskokemusten hyödyntäminen digipalveluiden kehittämisessä
Lehtonen, Outi (2020)
Lehtonen, Outi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118346
Tiivistelmä
Suomessa meneillään olevalla hallitusohjelmalla (2020) on tavoitteena muun muassa digitaalisten palveluiden kehittäminen ja hyödyntäminen. Suomessa etäkuntoutuksen kehittämisen kohderyhmänä ovat tähän asti olleet pääasiassa ikääntyneet, ja nyt on havaittu, että työelämän ulkopuolella olevien henkilöiden kuntoutuksesta etäkuntoutusmahdollisuudet puuttuvat.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli TiimiVerkko-Osallisuutta verkkovalmennuksesta -hanke. Hankkeen tavoitteena on kehittää uudenlaisia etäkuntoutuspalveluita osaksi olemassa olevia työ- ja toimintakykyä edistäviä palveluita. Hankkeen ensimmäinen digivalmennus pilotointi oli marras-joulukuussa 2019, ja seuraava on tulossa keväällä 2020.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin sitä, kuinka hankkeen pilotoinnissa mukana olleet asiakkaat kokivat digipalveluiden käytön. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Aineistonkeruussa käytettiin Webropol -kyselylomaketta. Kysely lähetettiin 50 pilotointiin osallistuneelle asiakkaalle.
Tuloksista kävi ilmi, että valmennukseen osallistuminen oli ollut vastaajien mielestä pääasiassa positiivinen kokemus. Valmennuksen parhaimpina puolina korostui selkeästi uuden oppiminen sekä uuden tiedon saaminen. Monipuolisuus sekä vapaus tehdä omalla ajalla ja kotona koettiin valmennuksen positiivisena puolena. Haasteina koettiin ajanhallinnalliset ongelmat. Lisäksi osalla vastaajista oli vaikeuksia sähköisenalustan kanssa. Muutamat kokivat myös haasteita keskittymisen ja motivaation suhteen.
Kyselystä saatujen vastausten pohjalta hanke kehittää digipalveluita entisestään ennen seuraavaa pilotointia. The aim of the current Government Program (2020) in Finland is to develop and utilize digital services. So far, the target group for developing telerehabilitation in Finland has been mainly the elderly, and now it has been found that telerehabilitation opportunities are not available for people outside working life.
The thesis was assigned by the TiimiVerkko-Involvement in online coaching -project. The aim of the project is to develop new types of telerehabilitation services as part of the existing work and functional capacity enhancement services. The project's first digital coaching pilot was held in November-December 2019, and the next on is due to be held in the spring of 2020.
The thesis examined how the clients involved in the piloting of the project experienced the use of digital services. The thesis was carried out using both qualitative and quantitative methods. A Webropol questionnaire was used for the data collection. The survey was sent to 50 clients who participated in the pilot.
The results showed that, in the respondents' opinion, participation in coaching had been largely a positive experience. The best aspects of coaching were the emphasis on learning new things and obtaining new information. Versatility and the freedom to do at one's own time and at home were considered the positive aspects of coaching. Time management problems were considered the major challenges. In addition, some respondents had difficulties with the electronic platform. Some also had challenges with concentration and motivation. Based on the responses to the survey, the project will further develop the digital services before the next pilot.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli TiimiVerkko-Osallisuutta verkkovalmennuksesta -hanke. Hankkeen tavoitteena on kehittää uudenlaisia etäkuntoutuspalveluita osaksi olemassa olevia työ- ja toimintakykyä edistäviä palveluita. Hankkeen ensimmäinen digivalmennus pilotointi oli marras-joulukuussa 2019, ja seuraava on tulossa keväällä 2020.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin sitä, kuinka hankkeen pilotoinnissa mukana olleet asiakkaat kokivat digipalveluiden käytön. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Aineistonkeruussa käytettiin Webropol -kyselylomaketta. Kysely lähetettiin 50 pilotointiin osallistuneelle asiakkaalle.
Tuloksista kävi ilmi, että valmennukseen osallistuminen oli ollut vastaajien mielestä pääasiassa positiivinen kokemus. Valmennuksen parhaimpina puolina korostui selkeästi uuden oppiminen sekä uuden tiedon saaminen. Monipuolisuus sekä vapaus tehdä omalla ajalla ja kotona koettiin valmennuksen positiivisena puolena. Haasteina koettiin ajanhallinnalliset ongelmat. Lisäksi osalla vastaajista oli vaikeuksia sähköisenalustan kanssa. Muutamat kokivat myös haasteita keskittymisen ja motivaation suhteen.
Kyselystä saatujen vastausten pohjalta hanke kehittää digipalveluita entisestään ennen seuraavaa pilotointia.
The thesis was assigned by the TiimiVerkko-Involvement in online coaching -project. The aim of the project is to develop new types of telerehabilitation services as part of the existing work and functional capacity enhancement services. The project's first digital coaching pilot was held in November-December 2019, and the next on is due to be held in the spring of 2020.
The thesis examined how the clients involved in the piloting of the project experienced the use of digital services. The thesis was carried out using both qualitative and quantitative methods. A Webropol questionnaire was used for the data collection. The survey was sent to 50 clients who participated in the pilot.
The results showed that, in the respondents' opinion, participation in coaching had been largely a positive experience. The best aspects of coaching were the emphasis on learning new things and obtaining new information. Versatility and the freedom to do at one's own time and at home were considered the positive aspects of coaching. Time management problems were considered the major challenges. In addition, some respondents had difficulties with the electronic platform. Some also had challenges with concentration and motivation. Based on the responses to the survey, the project will further develop the digital services before the next pilot.