Ääniohjauksen hyödyntäminen tavaran vastaanotossa
Seppänen, Neea (2020)
Seppänen, Neea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087856
Tiivistelmä
Tehtävänä oli tutkia, miten ääniohjausjärjestelmää voidaan hyödyntää Valtra Oy Ab:n saapuvan tavaran vastaanotossa. Ääniohjaus toimii reaaliaikaisen tiedonsiirron välineenä työntekijöiden ja yrityksen sähköisen järjestelmän välillä. Tavaran vastaanoton työvaiheet edellyttävät toimivaa tiedonsiirtoa, ja materiaalille tehdään monia manuaalisia tarkastuksia. Ääniohjauksen avulla näitä voidaan tehostaa ja nopeuttaa.
Työn tavoitteena oli kartoittaa tavaran vastaanoton nykytila ja löytää ne työvaiheet, joihin ääniohjaus voidaan yhdistää. Nykytila kartoitettiin osallistuvan havainnoinnin keinoin. Työntekijöiden työtehtävien ajallisia kestoja mitattiin kokeellisesti. Nykytilannetta on analysoitu arvovirta-analyysin avulla. Teoriaosuudessa on kerrottu varastoinnin ja ääniohjausteknologian perusteet.
Työn tuloksena syntyi kaksi erillistä ratkaisua, joissa ääniohjausta on hyödynnetty saapuvan tavaran vastaanotossa. Ensimmäinen ratkaisuista luo tavaran vastaanottoon täysin uuden toimintamallin, jossa ääniohjausta käytetään vain ulos hyllytettävissä tavaroissa. Toisessa ratkaisussa ääniohjaus on yhdistetty yrityksen tämänhetkiseen vastaanottoprosessiin, eli kaikki yritykseen saapuva tavara vastaanotetaan samalla tavalla. Ratkaisussa on huomioitu ääniohjauksen lisäksi myös muut apuvälineet, joilla työntekoa voidaan tehostaa. Ratkaisuista tehtiin vertailutaulukko ja niiden toimivuutta analysoitiin tehokkuuden, käyttöönoton ja toimivuuden kannalta.
Ratkaisuehdotukset eivät ole yksiselitteisiä ja ne vaativat jatkotoimenpiteitä. Teknologioiden yhdistäminen yrityksen omien käytäntöjen kanssa vaatii vielä jatkoselvitystä.
Työn tavoitteena oli kartoittaa tavaran vastaanoton nykytila ja löytää ne työvaiheet, joihin ääniohjaus voidaan yhdistää. Nykytila kartoitettiin osallistuvan havainnoinnin keinoin. Työntekijöiden työtehtävien ajallisia kestoja mitattiin kokeellisesti. Nykytilannetta on analysoitu arvovirta-analyysin avulla. Teoriaosuudessa on kerrottu varastoinnin ja ääniohjausteknologian perusteet.
Työn tuloksena syntyi kaksi erillistä ratkaisua, joissa ääniohjausta on hyödynnetty saapuvan tavaran vastaanotossa. Ensimmäinen ratkaisuista luo tavaran vastaanottoon täysin uuden toimintamallin, jossa ääniohjausta käytetään vain ulos hyllytettävissä tavaroissa. Toisessa ratkaisussa ääniohjaus on yhdistetty yrityksen tämänhetkiseen vastaanottoprosessiin, eli kaikki yritykseen saapuva tavara vastaanotetaan samalla tavalla. Ratkaisussa on huomioitu ääniohjauksen lisäksi myös muut apuvälineet, joilla työntekoa voidaan tehostaa. Ratkaisuista tehtiin vertailutaulukko ja niiden toimivuutta analysoitiin tehokkuuden, käyttöönoton ja toimivuuden kannalta.
Ratkaisuehdotukset eivät ole yksiselitteisiä ja ne vaativat jatkotoimenpiteitä. Teknologioiden yhdistäminen yrityksen omien käytäntöjen kanssa vaatii vielä jatkoselvitystä.