Laiminlyönnin vaikutukset lapsen kehityksessä
Kautto, Tiina (2020)
Kautto, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067493
Tiivistelmä
Laiminlyönti on yksi kaltoinkohtelun alakäsitteistä ja muodoista. Laiminlyöntiä voi olla emotionaalista, koulutuksellista, fyysistä ja terveydenhoidollista laiminlyöntiä. Se on yksi yleisimmistä kaltoinkohtelun muodoista. Yleisyydestä huolimatta laiminlyönti saa kuitenkin huomattavasti vähemmän huomiota, kuin fyysinen tai seksuaalinen kaltoinkohtelu. Laiminlyöntiin puuttuminen on valitettavan hankalaa, johtuen lasten epämääräisistä ja vaikeasti tulkittavista oireista. Laiminlyönti ei välttämättä ole mikään konkreettinen tapahtuma, vaan saattaa tapahtua tahattomasti ja kasvaa vähitellen ongelmaksi. Siinä on kyse puutteista huoltajan käyttäytymisessä tai lapsen elinolosuhteissa. Sille suurimmassa riskissä ovat imeväisikäiset ja leikki-ikäiset lapset, jotka eivät ymmärrä tai pysty puolustamaan omaa etuaan.
Pahimmillaan lapsen laiminlyönti johtaa vakaviin seurauksiin, niin lapsen kehityksessä kuin aikuisiällä. Laiminlyönti kaikissa muodoissaan vaikuttaa negatiivisesti kehitykseen ja vaikutukset seuraavat pitkälle, vaikka olosuhteet korjaantuisivat. Laiminlyödyillä lapsilla esiintyy käytöshäiriöitä, kehityksellisiä vaikeuksia ja sosioemotionaalisia ongelmia. Näihin liittyy esimerkiksi huono itsetunto, masennus, tarkkaavaisuushäiriöt, impulsiivisuus ja normaalia alhaisempi älykkyys.
Opinnäytetyön tarkoituksena on koota tutkittua tietoa lasten laiminlyönnistä ja sen seurauksista. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voivat hyödyntää hoitotieteen opiskelijat ja hoitohenkilökunta. Opinnäytetyö toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus on yleinen hoitotieteessä käytetty menetelmä ja mahdollistaa useiden tutkimusten käytön ja laajan katsauksen tutkittavaan ilmiöön. Tutkimuksia etsittiin kirjastosta ja internetin tietokannoista. Myös englanninkielisiä tietokantoja käytettiin. Tutkimusartikkelit valikoituivat sisäänotto- ja poissulkukriteerien avulla. Valitut tutkimukset analysoitiin sisällön analyysilla.
Pahimmillaan lapsen laiminlyönti johtaa vakaviin seurauksiin, niin lapsen kehityksessä kuin aikuisiällä. Laiminlyönti kaikissa muodoissaan vaikuttaa negatiivisesti kehitykseen ja vaikutukset seuraavat pitkälle, vaikka olosuhteet korjaantuisivat. Laiminlyödyillä lapsilla esiintyy käytöshäiriöitä, kehityksellisiä vaikeuksia ja sosioemotionaalisia ongelmia. Näihin liittyy esimerkiksi huono itsetunto, masennus, tarkkaavaisuushäiriöt, impulsiivisuus ja normaalia alhaisempi älykkyys.
Opinnäytetyön tarkoituksena on koota tutkittua tietoa lasten laiminlyönnistä ja sen seurauksista. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voivat hyödyntää hoitotieteen opiskelijat ja hoitohenkilökunta. Opinnäytetyö toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus on yleinen hoitotieteessä käytetty menetelmä ja mahdollistaa useiden tutkimusten käytön ja laajan katsauksen tutkittavaan ilmiöön. Tutkimuksia etsittiin kirjastosta ja internetin tietokannoista. Myös englanninkielisiä tietokantoja käytettiin. Tutkimusartikkelit valikoituivat sisäänotto- ja poissulkukriteerien avulla. Valitut tutkimukset analysoitiin sisällön analyysilla.