Yritysvastuu älypuhelimen arvoketjussa
Bäckman, Katri (2020)
Bäckman, Katri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003113303
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee yritysvastuuta arvoketjussa. Yritysvastuu tarkoittaa, millaisia sosiaalisia, taloudellisia ja ympäristövaikutuksia liiketoiminnalla on. Monet tuotteet, kuten älypuhelin, valmistetaan globaaleissa arvoketjuissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena älypuhelimen arvoketjun yritysvastuu näyttäytyy yritysten kertomana.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin hankkimalla tietoa yritysvastuusta arvoketjun näkökulmasta. Teoriassa selvitetään myös, mitä arvoketjulla tarkoitetaan ja millainen on älypuhelimen arvoketju sekä siihen liittyvät yritysvastuuhaasteet. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineistona olivat älypuhelimen arvoketjun yritysten yritysvastuuraportit tai muu vastaava aineisto. Analyysi toteutettiin sisällönanalyysilla.
Tutkimus osoitti yritysten vastuullisuuden jakautuvan sisäiseen ja ulkoiseen yritysvastuu-seen. Ulkoista yritysvastuuta toteuttivat laajasti ne yritykset, joiden sisäinen yritysvastuu oli ammattimaisesti hoidettu tai jotka olivat valta-asemassa arvoketjussa. Sisäisellä yritysvastuulla yritykset vahvistivat omaa vastuullisuuttaan, jossa huomattiin alue-, ala- ja yrityskohtaisia eroja. Ulkoisessa yritysvastuussa yritykset vahvistivat toisten yritysten vastuullisuutta tai vahvistivat muiden avustamana omaa vastuullisuuttaan. Myös muilla sidosryhmillä oli vaikutusta yritysten vastuullisuuteen.
Arvoketjun vastuullisuutta voidaan vahvistaa useilla toimilla, joiden pohjana toimivat yritysten eettiset ohjeet. Tärkeää on ymmärtää arvoketjuun liittyvät vastuullisuushaasteet. Paras hetki vaikuttamiselle on yhteistyön aloittaminen, ja lähimpiin yrityksiin voidaan vaikuttaa helpoiten. Auditoinnit, kyselyt ja ilmiantokanavat olivat mainittuja valvontamenetelmiä. Raportoinnin laatua paransivat läpinäkyvyyden tavoittelu, ISO-standardien käyttö, GRI-raportointi ja raportin auditointi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin hankkimalla tietoa yritysvastuusta arvoketjun näkökulmasta. Teoriassa selvitetään myös, mitä arvoketjulla tarkoitetaan ja millainen on älypuhelimen arvoketju sekä siihen liittyvät yritysvastuuhaasteet. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineistona olivat älypuhelimen arvoketjun yritysten yritysvastuuraportit tai muu vastaava aineisto. Analyysi toteutettiin sisällönanalyysilla.
Tutkimus osoitti yritysten vastuullisuuden jakautuvan sisäiseen ja ulkoiseen yritysvastuu-seen. Ulkoista yritysvastuuta toteuttivat laajasti ne yritykset, joiden sisäinen yritysvastuu oli ammattimaisesti hoidettu tai jotka olivat valta-asemassa arvoketjussa. Sisäisellä yritysvastuulla yritykset vahvistivat omaa vastuullisuuttaan, jossa huomattiin alue-, ala- ja yrityskohtaisia eroja. Ulkoisessa yritysvastuussa yritykset vahvistivat toisten yritysten vastuullisuutta tai vahvistivat muiden avustamana omaa vastuullisuuttaan. Myös muilla sidosryhmillä oli vaikutusta yritysten vastuullisuuteen.
Arvoketjun vastuullisuutta voidaan vahvistaa useilla toimilla, joiden pohjana toimivat yritysten eettiset ohjeet. Tärkeää on ymmärtää arvoketjuun liittyvät vastuullisuushaasteet. Paras hetki vaikuttamiselle on yhteistyön aloittaminen, ja lähimpiin yrityksiin voidaan vaikuttaa helpoiten. Auditoinnit, kyselyt ja ilmiantokanavat olivat mainittuja valvontamenetelmiä. Raportoinnin laatua paransivat läpinäkyvyyden tavoittelu, ISO-standardien käyttö, GRI-raportointi ja raportin auditointi.