Nuorten kokemuksia verkkopeleistä
Immonen, Henna (2020)
Immonen, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005149138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005149138
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin nuorten kokemuksia verkkopeleistä. Tutkimuksessa selvitettiin nuorten kokemuksia pelaamisen sosiaalisuudesta, pelaamisen positiivista ja negatiivisista kokemuksista sekä saadusta tuesta ja mahdollisesta tuen tarpeesta pelaamiseen liittyen.
Tällaiselle tutkimukselle löytyi selvä tarve, sillä suuri osa digitaalisiin peleihin ja verkkopelaamiseen liittyvistä tutkimuksista ei tutki suoranaisesti nuorten kokemuksia, vaan pelaamista, pelaamisen motivaatioita sekä peleistä saatavia hyötyjä joko itse nuorille tai pelejä hyödyntäville tahoille. Nuorten itse sanoittamat kokemukset ovat kiinnostava näkökulma sekä antaa suoria vastauksia siihen, millaista tukea nuori olisi valmis ottamaan vastaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen, jossa halutaan saada nuorten yksittäisiä kokemuksia esille, on teemahaastattelu erinomaisen sopiva menetelmä. Tutkimukseen haastateltiin kolmea 20-24 vuotiasta nuorta, jotka harrastavat aktiivisesti verkkopelaamista.
Tuloksista selviää, että nuorten kokemukset ovat pääsääntöisesti positiivisia. Yksittäisiä positiivisia kokemuksia ei osata nimetä, sillä pelaaminen koetaan pääsääntöisen positiivisena. Negatiivisia kokemuksia oli vähäisesti ja ne liittyivät kilpapelaamiseen, muiden pelaajien negatiivisuuteen tai nuorten pelaamisen kontrollointiin. Nuoret eivät kokeneet tuen tarvetta, mutta kertoivat myös, että tukea on vaikea ottaa vastaan, sillä he itse tietävät verkkopelaamisesta enemmän kuin ammattilaiset ja vanhempansa. Tukea oltaisiin siis valmiita ottamaan vastaan, mikäli tuen tarjoajalla olisi tarpeellinen tieto ja taito verkkopelaamiseen liittyvissä asioissa.
Nuorisotyössä tulisi siis kehittää osaamista ja lisätä tietoa verkkopeleistä, jotta nuoria voitaisiin tukea. Tarvetta olisi myös muulle verkkopelaamiseen liittyvälle toiminnalle. Tärkeää on myös, että nuorten kanssa työskentelevät henkilöt välttäisivät negatiivisia olettamuksia ja osoittaisivat aitoa kiinnostusta nuoren harrastusta kohtaan.
Tällaiselle tutkimukselle löytyi selvä tarve, sillä suuri osa digitaalisiin peleihin ja verkkopelaamiseen liittyvistä tutkimuksista ei tutki suoranaisesti nuorten kokemuksia, vaan pelaamista, pelaamisen motivaatioita sekä peleistä saatavia hyötyjä joko itse nuorille tai pelejä hyödyntäville tahoille. Nuorten itse sanoittamat kokemukset ovat kiinnostava näkökulma sekä antaa suoria vastauksia siihen, millaista tukea nuori olisi valmis ottamaan vastaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen, jossa halutaan saada nuorten yksittäisiä kokemuksia esille, on teemahaastattelu erinomaisen sopiva menetelmä. Tutkimukseen haastateltiin kolmea 20-24 vuotiasta nuorta, jotka harrastavat aktiivisesti verkkopelaamista.
Tuloksista selviää, että nuorten kokemukset ovat pääsääntöisesti positiivisia. Yksittäisiä positiivisia kokemuksia ei osata nimetä, sillä pelaaminen koetaan pääsääntöisen positiivisena. Negatiivisia kokemuksia oli vähäisesti ja ne liittyivät kilpapelaamiseen, muiden pelaajien negatiivisuuteen tai nuorten pelaamisen kontrollointiin. Nuoret eivät kokeneet tuen tarvetta, mutta kertoivat myös, että tukea on vaikea ottaa vastaan, sillä he itse tietävät verkkopelaamisesta enemmän kuin ammattilaiset ja vanhempansa. Tukea oltaisiin siis valmiita ottamaan vastaan, mikäli tuen tarjoajalla olisi tarpeellinen tieto ja taito verkkopelaamiseen liittyvissä asioissa.
Nuorisotyössä tulisi siis kehittää osaamista ja lisätä tietoa verkkopeleistä, jotta nuoria voitaisiin tukea. Tarvetta olisi myös muulle verkkopelaamiseen liittyvälle toiminnalle. Tärkeää on myös, että nuorten kanssa työskentelevät henkilöt välttäisivät negatiivisia olettamuksia ja osoittaisivat aitoa kiinnostusta nuoren harrastusta kohtaan.