Lukuinnostamis-workshop työpajanuorille
Toivonen, Oskari (2020)
Toivonen, Oskari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410111
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tavoitteena kehittää työpajalla valmennettavien nuorten sosiaa-lisia taitoja lukuinnostamis-workshopin keinoin. Lukuinnostamis-workshopin toiminta si-sältää lukemiseen motivoimista ja perinteisten lukemiskäsitteiden rikkomista erinäisin toi-minnallisin menetelmin. Lisäksi lukuinnostamis-workshopit tutustuttavat työpajanuoret paikallisen kirjaston palveluihin.
Lukuinnostamis-workshopeissa nuoret saivat osallistua erinäisiin aktiviteetteihin, keskus-tella, kertoa mielipiteitään ja oppia asioita yhdessä muiden työpajanuorten kanssa. Lu-kuinnostamis-workshopin sisältö oli lukemista ja kirjallisuutta sivuavaa aktiviteettia ja workshopit oli jaoteltu erilaisiin teemoihin, kuten: runous ja laululyriikka, äänikirjat, kirjat ja elokuvat, sanat ja liike sekä kirjastopalvelut.
Loimaan nuorten työpajalla toteutuneissa kuudessa lukuinnostamis-workshopissa kes-kusteltiin lukemisen ja kirjallisuuden eri muodoista sekä siitä, minkälaisia lukutottumuksia ja -kokemuksia nuorilla on. Kirjastossa toteutuneessa workshopissa nuoret pääsivät tutus-tumaan paikallisen kirjaston palveluihin erinäisten toiminnallisten menetelmien muodos-sa.
Lukuinnostamis-workshopien toteutuessa vain kuutena kertana kolmen viikon aikana, sekä työpajanuorten epäsäännöllinen osallistuminen workshopeihin eivät riittäneet tuo-maan esiin huomattavaa kehitystä osallistuneiden nuorten sosiaalisiin taitoihin. Jotta työ-pajanuorten sosiaaliset taidot kehittyisivät lukuinnostamis-workshop-toiminnan avulla, tulisi workshopien olla työpajan kanssa ennalta sovittua, pidempi kestoisempaa ja sään-nöllisempää.
Lukuinnostamis-workshopeissa nuoret saivat osallistua erinäisiin aktiviteetteihin, keskus-tella, kertoa mielipiteitään ja oppia asioita yhdessä muiden työpajanuorten kanssa. Lu-kuinnostamis-workshopin sisältö oli lukemista ja kirjallisuutta sivuavaa aktiviteettia ja workshopit oli jaoteltu erilaisiin teemoihin, kuten: runous ja laululyriikka, äänikirjat, kirjat ja elokuvat, sanat ja liike sekä kirjastopalvelut.
Loimaan nuorten työpajalla toteutuneissa kuudessa lukuinnostamis-workshopissa kes-kusteltiin lukemisen ja kirjallisuuden eri muodoista sekä siitä, minkälaisia lukutottumuksia ja -kokemuksia nuorilla on. Kirjastossa toteutuneessa workshopissa nuoret pääsivät tutus-tumaan paikallisen kirjaston palveluihin erinäisten toiminnallisten menetelmien muodos-sa.
Lukuinnostamis-workshopien toteutuessa vain kuutena kertana kolmen viikon aikana, sekä työpajanuorten epäsäännöllinen osallistuminen workshopeihin eivät riittäneet tuo-maan esiin huomattavaa kehitystä osallistuneiden nuorten sosiaalisiin taitoihin. Jotta työ-pajanuorten sosiaaliset taidot kehittyisivät lukuinnostamis-workshop-toiminnan avulla, tulisi workshopien olla työpajan kanssa ennalta sovittua, pidempi kestoisempaa ja sään-nöllisempää.